Thursday, June 27, 2013

Pantun Mimpi Dan Angannya...



Busuk jerami lecur berendam,
Rendam bertimbun bersilang-silangan;
Masuk Ummi menghulur salam,
Salam berpantun Mimpi Dan Angan...


Inilah rupa buah berangan...

Isi buah berangan...

Angan dan mimpi nak jadi kaya ya.....how

Yang mana satukah...

Sebuah renungan yang indah...

Jangan ko nak berangan makan sorang ye......nah ambik....

Tengah syok-syok bermimpi kacau pulak....meoww

Berangan apa pulak tu.....jauh menung.. ^^

Assalamu'alaikum sekelian yang ada.....doa sepohon buat sahabat-sahabat yang Ummi hormati semua.....Ummi kembali berpantun di persada....harap sudi dibaca.....sedikit cuma pantun seberapa... terimalah coretan Ummi berbentuk pantun.....ya... ^^

Baiklah, jom kita berpantun.......^^


Apom beras minta diadun,
Naiklah rata kembangnya belum,
Juga diadun secamca pandan;
Sebelum berbalas mencipta pantun,
Baiklah kita menyumbang senyum,
Moga pantun dibaca berkenan.

Camar terbangan hari berangin,
Rendah hinggap berparuh merah;
Gemar berangan bagai Mat Jenin,
Sudah tertiarap jatuh berdarah.

Tangan mengait dekat bersenja,
Menghirup kopi menanti malam;
Berangan sedikit kuat bekerja,
Hidup bertepi realiti alam.

Burung balam memagut tumpi,
Lekat tertelan aduh berhiba;
Mendung malam diragut mimpi,
Memandang bulan jatuh ke riba.

Pianggang dicucuh tiada yang mati,
Bajak tenggala berapi pelita;
Berpegang teguh kepada realiti,
Berpijak pula di bumi nyata.

Pelam cincang dimasak pajeri,
Rentung daun si akar beringin;
Dalam merancang tidak memberi,
Untung menimbun disambar angin.

Batang ringan kayu cemara,
Di tepi sana padi melambai;
Pandang gerangan ayu si dara,
Mimpi teruna menjadi mempelai.

Tinggi lebat selasih menguntum,
Takkan bertanam hampir ke cerun;
Selagi sahabat masih mengharum,
Akan ku siram air berpantun.

Sayang daik terbelah pula,
Sayang pipit jatuh ke bumi;
Yang baik dari Allah Ta'ala,
Yang pahit dan lusuh dari Ummi.

Sejat laksa di periuk kaca,
Diberi timun timun dimakan;
Cacat bahasa buruk dibaca,
Jari bersusun mohon kemaafan.

Sampai di sini dulu ya.....tak boleh banyak, Ummi bagi peluang kepada rakan-rakan untuk menambah informasi dan ilham yang akan Ummi buat buku hati.....insyaAllah di lain masa Ummi kembali dengan kejutan yang lain, terkejut dak...yang terbaik datang dari Allah swt dan yang buruk lagi hina dari Ummi sendiri... Salam manis semanyang selasih....  berderai di telapak tangan, ku sambut sampai....dalam genggaman....

Jangan lupa sudi-sudikanlah berpantun... ^^


Kalam berpena....

UmmiAin

Saturday, June 22, 2013

Pantun Patut Ke Tak Patut..



Malam berjurai titisan embun;
Bersalut kelopak kuntum berlima;
Salam setangkai hiasan pantun,
Patut Ke tidak serangkum tema.

Pungguk merindu menangis belum,
Cahaya indah purnama kejora,
Kejora kelam putaran Saturn;
Seteguk rindu secebis senyum,
Supaya meriah sama bersuara,
Suara disulam lembaran pantun.

Assalamu'alaikummm....dah makan ke belum, sekali lagi dalam merempuh hari yang panjang berulang-berulang, dengan sepohon doa agar semua sentiasa senyum dan ceria, bagi yang selalu datang ke blog Ummi untuk berpantun, terimakasih yang tiada terhingga....

Ummi kembali menemui sahabat-sahabat sekelian bersama tajuk atau tema yang baru iaitu 
Patut Ke Tidak, dalam sebuah kehidupan kita yang akan sampai ke penghujung sudah tentunya, bermacam-macam perkara yang harus difikirkan, samada baik ataupun sebaliknya....Ummi rungkaikan dalam bentuk pantun dengan cara dan olahan Ummi sendiri...ilham sendiri yang datang spontan, susah oo....haha

Cian saya....tak patut betul....

Tak patut tau ambil gambar saya macam ni....hehe

Tak patutla paksa saya....grrr

Patut dak saya posing lagu ni.... :D

Patutkah saya...memang tak patut sungguh....

Memang tak patut......isk..

Baiklah, jom kita berpantun.....ya.. :D


Kelapa bantut di titi pinang,
Di mana titi pangkal ditanya;
Mengapa patut bakti dikenang,
Kerana bakti mahal harganya.

Kerang dan kerabu bergaullah petai,
Herba jintannya penyeri kari;
Seorang ibu patutkah dibelai,
Cuba ditanya ke diri sendiri.

Tumbuh sekentut direjam-rejam,
Cendawan dibawa nyonya seberang;
Sungguh tak patut bersifat kejam,
Haiwan bernyawa sepertinya orang.

Malam bertirai dibayang senja,
Cerah sebu berguruh-guruhan;
Dalam dibelai disayang dimanja,
Patutkah ibu disuruh-suruhan.

Lutut retak sapuan diurut,
Sapuan dingin sibunga cemara;
Patut ke tidak kawan diturut,
Kawan seangin hanya sementara.

Kalam membawa selekar pulut,
Pulut berinti sekepal durian;
Dalau ketawa biar berpatut,
Takut nanti bebal kemudian.

Lemang pulut dibakar sendeng,
Buluh dijaga dipusing selalu;
Memang patut sandar sedinding,
Sungguh keluarga saling memerlu.

Berpinar mata cik abang merungut,
Pinang sekendi nampak dah habis;
Benar kata sememamg patut,
Mengenang budi tidak secebis.

Kecut cempedak lebat si asam,
Buah mangga terlebih biji;
Patutkah tidak Jebat ditikam,
Si Tuah juga beroleh puji.

Takutkah pulak si arus jeram,
Lekat kemudi lalu bersilang;
Patutkah tidak ku terus berilham,
Minat menjadi batu penghalang.

Kalau merpati bersarang angsa,
Sayap merbah mula tumbuhnya;
Kalau inti kurang perasa,
Harap ditambah pula bancuhnya....ya ^^


Sekalung ucapan terimakasih dari Ummi buat sahabat-sahabat yang setia berpantun di blog Ummi, cukup sampai di sini dulu kita bertemu ya, insyaAllah di lain lembaran dengan entri baru kita pasti berpantun lagi....
Salam manis secawan teh dan sesudu serbat selasih buat anda semua.......^^


Kalam berpena....

UmmiAin

Tuesday, June 18, 2013

Pantun Memori Kasih Ayah...


Malam kenangan anikaragam,
Malam berlagu ada berdoa;
Di dalam tangan ku buka genggam,
Salam merindu kepada semua.

Tepi perahu mencekau berudu,
Berudu melantun melata-lata;
Hati dah tahu dikau merindu,
Rindu berpantun jauh di mata.

Parutlah kelapa madu tualang,
Keropok dijamu ada perasa;
Disebutlah apa rindu berulang,
Untuk bertemu tiada terasa.



Inilah jiwaku...arwah Ayahanda yang sentiasa ku rindu.....



Assalamu'alaikum duhai sahabat yang Ummi hormati....pasti ada yang tengah merindui untuk berpantun-pantun dan seterusnya menanti apakah entri Ummi seterusnya...Sepohon kemaafan dari Ummi kerana banyak perkara yang Ummi harus selesaikan...maklumlah ye, suri rumah tangga sepenuh masa, komitmen terhadap keluarga dan tugas serta tanggungjawab terhadap ibu nan seorang di kampung...kini...ya, daku sudah kembali....diharap rakan-rakan pemantun tidak melupai akan janji.....dan Ummi berdoa semoga semuanya sentiasa di dalam kasih sayang Allah SWT....amin...

Sebelum Ummi meneruskan lagi, marilah kita siramkan sepohon doa dan Al Fatihah buat Arwah Ayahanda Ummi, Haji Baharom bin Haji Mad Hassan dan semua ayah-ayah yang telah tiada, semoga roh beliau dan mereka-mereka sentiasa dirahmati dan diberkati serta digolongkan bersama para Mukminin.....amin.....Yaa Rabbal'Alamin... Terimakasih.

Jom kita berpantun mengenai tema ayah, bapa, abah, abi, walid dan sebagainya......inilah individu yang paling kita sanjungi dan hurmati serta sayangi.......

Kelapa dan ubi sudah bercambah,
Bidara delima berdahan besar;
Papa, abi, ayah dan abah,
Semesra nama belahan kembar.

Burung merpati terbang tilayah,
Hinggap gumbira di pohon sena;
Murung di hati terkenang Ayah,
Mengadap pusara ku mohon doa.

Sayang merbah terbiar mati,
Berbulu basah lurut menitis;
Terbayang Abah segar di hati,
Rindu Ayah bersalut tangis.

Dahan mencupu retak di hujung,
Batang terkopak layu membawa;
Beban di bahu hendak di junjung,
Memandang anak selalu ketawa.

Selasih goyah kerana angin,
Di pagar duri mencari peria;
Kasih Ayah pesona lilin,
Membakar diri memberi cahaya.

Isteri berjubah sungguh bergaya,
Putih kuning menggenggam daun;
Memori Ayah penyuluh cahaya,
Kasih meranting bertahun-tahun.

Dada bersirat mulai bernyawa,
Takkan sempat tenggiri mati;
Ayahanda ibarat pelerai jiwa,
Manakan dapat dicari ganti.

Tumbuhlah liar petai di muara,
Masih adakah sebeban pegaga;
Sungguhlah benar pandai bicara,
Kasih Ayah berkorban tenaga.

Pagi cerah berbaju ketat,
Senyum berhias puteri seroja;
Pergi Ayah terlalu cepat,
Belum puas diri bermanja.

Tumbuh peria sama berpayah,
Jerih menunggu harinya terang;
Sungguh dia bernama Ayah,
Kasih beribu dirinya seorang.

Mempelas mati patah berasap,
Beringin menyukat bumi di paya;
Ikhlas dihati Ayah mengharap,
Ingin melihat kami berjaya.

Kelam pekat cuaca berangin,
Langkah lentuk payah digoyang;
Malam Jumaat membaca Yassin,
Sedekah untuk Ayah tersayang.

Jari terluka dibiar sakitan,
Tertujah darah bisa dicakar;
Memori terbuka sesegar ingatan,
Wajah Ayah sentiasa berlegar.

Hujan basah lebat mencurah,
Melodi titisan irama air;
Pesan Ayah terpahat merah,
Menjadi insan nama terukir.

Tersangat manis serlah Mak Gayah,
Memakai kebaya sungguh melawa;
Keringat setitis lelahnya Ayah,
Membelai saya sepenuh jiwa.

Kedut sutera benang bersilau,
Kasa sehelai mari dilipat;
Lembut bicara senang bergurau,
Sentiasa membelai memberi nasihat.

Sirih bertanda sudah diserta,
Lepat dibancuh hendak diniaga;
Kasih ayahanda bernoktah tiada,
Tempat berteduh tonggak keluarga.

Hampas kelodak dikaut bersih,
Kelapa payah di belah rata;
Nafas si anak bertaut benih,
Tanpa Ayah tiadalah kita.

Sepatu besar dara Mak Gayah,
Bersanggul dua tinggi di kepala;
Rindu benar bicara ayah,
Ku simpul doa selagi berhela.

Bisakah lama keli melekat,
Paku berkarat di kolam mati;
Ayah umpama wali keramat,
Kasih bertumpah di dalam hati.

Sudah bersolat diri dijaga,
Harum merafak mekar si sufi;
Ayah ibarat kasturi syurga,
Harum semerbak sukar dinafi.

Tumbuh di pinggir paya berpasir,
Butiran menimbun berkelodak batu;
Bahan mendap muatan banyak;
Berenang si angsa mencari ikan;
Disuruh ukir saya mengukir,
Ukiran pantun tidak ku tentu,
Entahkan sesedap santan berlemak,
Terkurang perasa sudi maafkan.

Ketuk bata martun bergigi,
Takkan cuba memberi paku;
Esok kita berpantun lagi,
Nantikan hamba dientri baru.

Cukuplah sampai di sini duhai teman-teman, seandainya pantun Ummi tiada sesedap bahasa, ku pohonkan sejuta kemaafan...salam sayang sedikit-sedikit, lama-lama nanti jadi bukit.....ye tak.... sampai jumpa lagi ya...


Cenderawasih turun membilang,
Turun rendah tepi jambangan;
Terimakasih pantun berulang,
Pantun terindah jadi kenangan.



 Selamat Hari Bapa kepada bapa-bapa sekelian semoga terus menjadi bapa yang mithali dan penyayang.....aminnn :D



Kalam berpena...

UmmiAin

Wednesday, June 5, 2013

Pantun Berkorban Apa Saja....



Berkorban susu ibu.....biar pun lesu

Korban sembelihan....

Berkorban jiwa raga untuk ibu pertiwi...


Hendak menonton mari bersimpuh,
Tapi bukan di tikar mengkuang;
Hendak pantun ku beri sepuluh,
Demi rakan ku hampar di ruang.


Assalamu'alaikum buat sahabat sekelian dan para pemantun yang selalu menjadi belahan jiwa Ummi....
Jom kita berpantun sambil mendengar lagu-lagu nostalgia bang Ramlee...yang menusuk jiwa... =D


Buah mangga tangkai bertompok,
Mempelam jua diberi dahulu;
Ukhwah dijaga dibelai dipupuk,
Salam ku sua di hari Rabu.

Tutup reban mengapa di senja,
Ayam selasih hampirnya mati;
Sanggup BERKORBAN APA SAJA,
Bertanam kasih di pinggir hati.

Dahan selasih dahan kepayang,
Mengapa menghala ke titi buluh;
Berkorban kasih berkorban sayang,
Mengapa rela hati bersungguh.

Rapuh onak berdarah juga,
Dahan menyula goyah semambu;
Sepuluh anak pasrah dijaga,
Inikan pula ayah dan ibu.

Kereta Hyundai terjongkit-jongkit,
Menggegar hari bawa berlalu;
Harta seandai timbunan bukit,
Biarlah diberi pada memerlu.

Beban dibawa pelepahnya kelapa,
Beban terasa semakin berat;
Berkorban nyawa taruhannya apa,
Berkorban masa berpangkin hasrat.

Mempelai berdua berhias-hiasan,
Berserban biasa berhias melati;
Sebagai manusia berbelas ihsan,
Berkorban jasa ikhlas berbakti.

Sampan dihala mengapa ke senja,
Selisih titi terlekat rumbia;
Berkorban rela apa sahaja,
Kasih sejati amat mulia.

Makan lada bijian selasih,
Selasih dikira seribu seribu;
Itukan petanda ujian kasih,
Kasih mesra saudara sekuku.

Turban si dara merah dan kuning,
Purnama seri delima jambangan;
Berkorban saudara darah sedaging,
Umpama jari berlima di tangan.

Pagar papan ara sepemeluk,
Pangkal pasak kedidi dan angsa;
Biar berkorban perkara yang elok,
Asal tidak menjadi mangsa.

Kalau berlada siikan memparang,
Basah alu disimbah perapnya;
Kalau ada terkurang-kurang,
Usah malu ditambah rangkapnya.

Andai haruan dibalun jerung,
Siakap dipantul berarus tilannya;
Andai laluan pantun ku serong,
Harap perbetul lurus jalannya.

Markisa lembek di dahan tumbang,
Dipagut hamis gagak yang turun;
Bahasa berlapik belahan kiambang,
Disebut manis segak bersantun.


Larut malam sudah menjelang....jam sudah menunjukkan pukul tiga pagi....terasa mata Ummi seperti di ombak mimpi....menunggu suami belum pulang lagi.......


Naiklah mayang naiklah dahan,
Kendur timba tali perigi,
Jari menggosok pedih di dada;
Baiklah sayang baiklah rakan,
Berundur hamba sekali pergi,
Hari esok masihkan ada....insyaAllah...




Kalam berpena....

UmmiAin