Wednesday, April 3, 2013

Pantun Sabar Dalam Kesabaran..


Assalamu'alaikum salam ku beri...salam merindu di tengahari, pantun ku rangkai versi sendiri,
Harap pembaca sudi-sudikanlah kemari...

Garam dan sulah bercampur mangga,
Timun dihiris busuk sehari;
Alhamdulillah syukur dan lega,
Pantun secebis dah masuk entri.

Salam bahagia salam ceria, Ummi bercerita sepatah dua, bukan samba dan bukan boria, pantun Ummi caca marba ada tema...Yaa, pantun Ummi kali ini bertemakan SABAR DALAM KESABARAN....banyak sudah pantun-pantun yang kita peroleh tentang tema SABAR ni....tapi yang ini Ummi garapkan dalam versi dan style Ummi yang tersendiri....ya, apa maknanya SABAR DALAM KESABARAN tu ya...dalam setiap perkara haruslah kita biarkan kesabaran membaluti hati dan jangan biarkan kesabaran itu ditolak ke tepi...namun kesabaran itu ada batas-batasnya selagi yang dinamakan manusia....selagi sabar ditahap tinggi menjadi pakai, insyaAllah hidup akan lebih santai...


Sabau je laaa...biar basah takpe asal dapat minum...huhu


nak memancing kenalah sabar...kan

Aduuuhh...sabar dalam keterpaksaan berposing...

Aku sabar tunggu tuan aku nihh..


Renungan sabar...

Sabar dalam setiap ibadah...

Sabarrr....dia sedang buat ape yerr....


Sebelum itu...baiklah kita buka minda dengan memahami erti keindahan ayat suci Al Quran di bawah....

Allah swt berfirman: “Sesungguhnya orang-orang yang sabar itu, akan disempurnakan pahalanya dengan tiada terhitung “. (QS 39:10).

Baiklah....sekarang jom kita berpantun ya...makcik pakcik, abang kakak, adik-adik dan orang-orang lama yang Ummi sungguh hormati.....jangan malu dan segan...kita berpantun dalam berpesan... =D


Ikan plata ada di muara, 
Muara mendayu mengalun tempiasan; 
Bukan mengata hanya bersuara, 
Suara Melayu pantun warisan. 

Gambar sekerat telah dibubuh, 
Dijahit bertekad cebis sulaman; 
Sabar ibarat buah yang tumbuh, 
Pahit dan kelat semanis iman. 

Bawa gebar mari dibasuh, 
Segar mata waktunya pagi; 
Bawa bersabar hadapi musuh, 
Agar sengketa tidaknya lagi. 

Kembar dua bergaduh rebut, 
Gadis ayu santun ampuan;
Sabar dan berdoa bersimpuh sujud, 
Menitis merayu memohon bantuan.

Terkapar mati di tepi belukar,
Kerbau malas terpijak buluh;
Sabar pasti menjadi sukar,
Kalau ikhlas tidak bersungguh.

Kalau singgah ke pasar jawa,
Jumpa sangkar pergi memburu;
Walau amarah membakar jiwa,
Betapa sabar menjadi guru.

Berparut tanda berbadan tua,
Bentang gebar dicelah kaki;
Ku urut dada relakan jua,
Orang penyabar dimurah rezeki.

Kelapa retak santan terlebih,
Asaman jawa masak di kuali;
Betapa tidak hatikan sedih,
Belahan jiwa tidak kembali.

Sampai terbelah tersepit jari,
Serap belahan dipupuk ketumbar;
Andai masalah menghimpit diri,
Tetaplah tahan untuk bersabar.

Keruh asaman direndam ketumbar,
Hanya secebis nanti dijamah;
Separuh iman dalam bersabar,
Buahnya manis berinti hikmah.

Ketumbar banyak perkara ketumbar,
Ketumbar biji bercampur sawi;
Sabar banyak perkara sabar,
Sabar di hati subur manusiawi.

Pangkal pedang beralun rotan;
Bilah bertemu berbelah hablur;
Bekal dihidang pantun peringatan,
Salah dijamu berilah tegur.

Menanti suami membeli ragi,
Patah petola dimasak taucu;
Pasti Ummi kembali lagi,
Entah bila tidaklah tahu.

Sayang daik terbelah pula,
Sayang pipit jatuh ke bumi;
Yang baik dari Allah Ta'ala,
Yang pahit dan lusuh dari Ummi.


Itulah pantun lembar-lembar bergaram dari Ummi buat sekelian pembaca....sebagai peringatan dan pedoman yang hanya sedikit....mungkin anda punya peringatan tambahan untuk di rangkaikan....yang Ummi terlepas pandang. Maka Ummi persilakan buat tuan puan semua berpantun. Sampai jumpa lagi ya dengan izin Allah swt.....salam manis buah kepayang buat anda semua pemantun yang Ummi ingati.....terimakasih secangkir madu...

* Jangan lupa pantun naa... =D


Kalam berpena...

UmmiAin


33 comments:

  1. berqasidah di lantunah mahabbah
    mari berselawat tanda kecintaan
    yang susah itu yang terindah
    moga ada ganjaran berkat kesabaran

    ReplyDelete
    Replies
    1. Paruh diasah di batu rendah,
      Dahan lebar balam hinggapkan;
      Sungguh yang susah itu terindah,
      Tahan sabar dalam kesabaran.

      Syukran SUDAIS.. =D

      Delete
  2. Salam setulus hati kuberi,
    Dalam sabar menanti entri.... :D

    Redup pagi tidak keruan,
    Tersandar kelu menaruh harapan,
    Hidup ini banyak dugaan,
    Bersabar itu separuh dari iman.

    Sagu disimpan dihujung padang,
    Berakar jati beratap rumbia,
    Menunggu teman berkunjung datang,
    Sabar menanti tetap setia...

    Lempar batu arah kelicap,
    Hati resah tunjuk meluat,
    Sabar itu mudah di ucap,
    Tapi susah untuk di buat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam salam bersambut,
      Malam-malam tersebut-sebut... :D

      Pagi redup purnama terang,
      Hujan teduh sungguhlah segar;
      Selagi hidup bernamanya orang,
      Dugaan ditempuh penuh bersabar.

      Sulaman butang bertatahkan delima,
      Tenun gebar selisih peniti;
      Teman datang entahkan lama,
      Namun sabar masih menanti.

      Abang berkejar bertemu cik puan,
      Tukar seluar di titi batu;
      Memang benar katamu tuan,
      Sabar di luar hati tak menentu.

      Sepeti nangka dimakan helang,
      Cenderawasih hampir ke tepi;
      Hati suka bukan kepalang,
      Terimakasih secangkir kopi... =D

      Delete
    2. Lewat malam datang bertandang
      Ingin berpantun tanpa diundang...:)

      Muka sebak tertampan lumbar,
      Sesak terasa kerana sedan,
      Jika tidak tertahan sabar,
      Rosak binasa merana badan.

      Carilah nesan tiang berkembar,
      Dibayang dahan ditepi taman,
      Jadilah insan yang penyabar
      Disayang tuhan disukai teman.

      Delete
    3. Pangkal tinggi berdaun rimbun,
      Di awal pagi menyambut pantun..

      Makan ketumbar berulam sayuran,
      Sekati manggis kobis dan keman;
      Tahankan sabar dalam kesabaran,
      Hati manis semanis iman.

      Tongsan besar merah siripnya,
      Digenangi air disungkup tudung;
      Insan penyabar murah rezekinya,
      Tinggi berfikir hidup disanjung.

      Terimakasih daun keladi...kalau boleh pantunla lagiii...=D

      Delete
  3. Salam kasih untuk ummi =)

    Pasak pagar menara berkembar
    Melakar unggu dibumi berseni
    Banyak sabar perkara sabar
    Sabar menunggu ummi disini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rendam selasih tidak berkembang,
      Salam kasih kakakku sorang..

      Tumbuh di tanah bertukar ganti,
      Jari suami dicucuk duri;
      Sungguh kakNah sabar menanti,
      Kini Ummi dah masuk entri.

      Cenderawasih ke tanah melayang,
      Turun rendah ke pancur lama;
      Terimakasih KakNah ku sayang,
      Pantunmu indah menghibur sukma. =D

      Delete
  4. salam manis buat mama ummi :)
    alhamdulillah,ada sikit ruang untuk Hanis lawat mama ummi kali ni^^

    teguh kelapa dibuat titi,
    sabutnya dilempar terkena lelada;
    masalah menimpa tiada henti,
    tetapkan sabar lapangkan dada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam buat anakanda Hanis..
      Salam selebat simangga manis... =D

      Jala terbelah dijahit sendiri,
      Lebar di tepi dirembat kerapu;
      Tatkala masalah mengulit diri,
      Sabar menjadi ubat disapu.

      Terimakasih buah kepayang,
      Salam kasih nanda seorang.

      Delete
  5. Bersabar ajelah. Nak berpantun pun kena sabar jugak. kalau tak kacau bilau jadinya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Indah purnama cahaya mekar,
      Puan berdandan berseri semua;
      Sudah lama saya bersabar,
      Tuan badan kemari jua.

      Lama menunggu baru tiba,
      Entahkan ingat entahkan lupa..terimakasih ya =D

      Delete
  6. sentiasa sabar dg dugaannya.. sy hrp bulan akn lgi kuat sabar.amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tawar terasa di tepi mulut,
      Peria pahit bergenang rumbia;
      Sabar sentiasa menjadi selimut,
      Nescaya diulit tenang dan bahagia.

      Delete
  7. klu ikut hati susah nak sabar.tpi pikr andai Nabi blh sabar inikan kita umatnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mekar tumbuh kenanga di taman,
      Tanah berapi hangus dicucuh;
      Sabar sungguh bunganya iman,
      Sunnah Nabi harus dicontoh.

      tq Suri dear..

      Delete
  8. salm buat ummi....

    alangkah indahnya pantun dipatri...
    penyedap hati yg gundah gulana....
    hadirnya remy menyambut salam yg diberi...
    pengubat kesabaran...terima segala.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam Remy...terimakasih datang singgah ke blog Ummi sambil berpantun.. =D

      Gebar saprah berbunga pala,
      Sebelah dicelup berwarna lemah;
      Sabar dan pasrah terima segala,
      InsyaAllah hidup pesona ummah.

      Delete
  9. wahhh sabar pun boleh dijadikan bahan pantun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suami berkebun menanam sayuran,
      Dagu tercucuk duri semalu;
      Ummi berpantun dalam kesabaran,
      Menunggu masuk entri yang baru.

      Tenkiu Siti dear.. =D

      Delete
  10. Kelam hambar cahaya meruntun,
    Sambar batu di pantai Jawa;
    Salam berkembar saya berpantun,
    Sabar itu perisai jiwa.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Turun berbual turun Mak Deli,
      Debar si suami berseri-seri;
      Pantun dijual pantun dibeli,
      Kembar Ummi jawab sendiri....hehehe

      Delete
  11. Raut buluh buat lelayang.
    Rasa pedih disayat sembilu,
    Jauh jauh datang bertandang,
    sabar mengarang pantun yang satu. ehehe..

    ReplyDelete
    Replies

    1. Rendah pauh di batang tanjung,
      Turun hinggap anak kedidi;
      Sudah jauh datang berkunjung,
      Pantun serangkap Ummi hargai.

      Terimakasih PCL...=D

      Delete
  12. Tikar buruk atas pagar,
    Internet teruk aku sabar.

    Tikar baru dalam lipatan,
    Sabar aku ada sempadan.

    ReplyDelete
  13. Tikar buruk atas pagar,
    Internet teruk aku sabar.

    Tikar baru dalam lipatan,
    Sabar aku ada sempadan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Purnama indah berminggu-minggu,
      Lama sudah saya menunggu.

      Kain net berbatu nilam,
      Internet berhantu Ummi geram.

      Terimakasih daunan keladi, nanti datang lah lagi..=D

      Delete
  14. rindu ummi bawa knah kemari lagi =)

    mawar biru terangnya bulan
    cahaya gemerlapan umpama kejora
    sabar itu nilainya iman
    doa dan harapan bersama usaha

    ReplyDelete
  15. lama benar tak berpantun pantun macam ni.. ai like

    ReplyDelete
  16. Berjalan-jalan di tengah pekan
    Senja berlabuh baru nak pulang
    Sabar yang ada jangan dibataskan
    Kelak batas terhambur sabar pun hilang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kembar tak perasan terkena keman,
      Sudahnya menangis pastinya lemah;
      Sabar hiasan istana iman,
      Buahnya manis intinya hikmah.

      Delete
  17. Assalamualaikum pembuka bicara,
    Salam dihulur tanda kenalan,
    Singgah sini bukan sementara,
    Moga kekal dalam ingatan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Punggah sekerap di bawah lori,
      Pantau lebih petanglah pagi;
      Singgah sekejap ukhwah dicari,
      Kalau boleh datanglah lagi.

      Terimakasih Irwan...

      Delete

Salam hormat dari Ummi buat para pembaca dan pemantun yang Ummi sayangi tidak kira usia....

Jemputlah berpantun bersama Ummi dan sama-sama kita memartabatkan warisan nenek moyang zaman berzaman, namun setiap pantun anda hendaklah berkaitan dengan tema pantun yang sedia ada.....setiap pantun Ummi yang dipaparkan adalah hak cipta terpelihara dan sebarang hasrat untuk menciplak sebarang entri di sini hendaklah mendapat keizinan dari Ummi, semua pantun sumbangan anda akan Ummi ukirkan dibuku kenangan tanda penghargaan yang tidak berbelah bagi....terimakasih secawan kopi semanis madu buat anda yang telah menyumbangkan pantun yang amat berharga.... ^^

Santun cantik pasangan mempelai,
Menanti gugup mengadap mertua;
Pantun setitik sumbangan bernilai,
Pasti termaktub meresap dijiwa.... ^^

Turun perangkap menggagau jerat,
Petik kelapa memakai tangga;
Pantun berangkap walau dua kerat,
Tak cantik tak ngapa bernilai berharga.... ^^