Thursday, April 25, 2013

Pantun Raya Raya Raya...


Sulam kuntum sulam diatur,
Tenun bersembat pusaka terulung,
Assalamu'alaikum salam ku hulur,
Pantun berlipat ku buka gulung.

Tenun bersembat pusaka terulung,
Irama tari gaya Malaya;
Pantun berlipat ku buka gulung,
Tema bersari RAYA RAYA RAYA.


Belum lagii..... :)

Selamat Mengundi...


Raya, raya, raya.....amboi..dah raya ka........assalam'alaikum  buat teman-teman@pemantun budiman yang Ummi hormati..semoga kalian semua sentiasa di dalam kasih sayang Allah SWT dan sentiasa ceria, penuh tekad dan azam dalam menjalankan tugas-tugas seharian........kini Ummi kembali dengan secebis lembaran pantun bertemakan RAYA RAYA RAYA.  Kita dah tahu....raya bermacam-macam raya yang ada, Hari Raya Puasa dan Hari Raya Haji bagi umat Islam, Hari Krismas bagi penganut Ugama Kristian, Hari Deepavali untuk kaum India, Tahun Baru Cina bagi orang-orang Tionghua...dan seumpamanya banyak lagi yang Ummi tak dapat nak sebutkan di sini yang menjadikan orang kita dengan perayaan mereka masing-masing.........:)

Baiklah semua......jom kita berpantun dengan bertemakan RAYA...ya :D

Pak Kassim bergaya disebut-sebut,
Berlagak teruna menjeling Mak Gayah;
Musim raya kita menyambut,
Agak yang mana paling meriah.

Bayu seberang berpuput goyah,
Telah menghala menyongsong ke sana;
Selalu orang menyambut meriah,
Adalah pula langsung sederhana.

Seri kebaya bertekad-tekad,
Dipakai puteri kecil di paha,
Kemas sekali santun pesona;
Hari raya berperingkat-peringkat,
Hari Gawai Aidil Fitri dan Aidil Adha,
Krismas Deepavali dan Tahun Baru Cina.

Lesot peria kerana lama,
Peria dan papaya merata paya;
Maksud raya berguna semua,
Balairaya jalanraya dan kotaraya.

Kiambang bidara di dalam paya,
Batu dibubuh nyaris melekat;
Lambang negara si bunga raya,
Bersatu teguh harmonis masyarakat.

Berguna jala menahan buaya,
Celah kerikil buaya menjaga;
Bagaimana pula pilihanraya,
Adakah dipanggil hari raya juga.

Celahan paya plastik seguni,
Tempua berehat di tepi batu,
Menunggu angin di alur sisi,
Mematuk padi secangkir beras;
Pilihanraya topik terkini,
Semua rakyat jadi penentu,
Menentu pemimpin berdemokrasi,
Harus mengundi berfikir waras.

Dahan peria di pinggir palang,
Baba dan nyonya duduk di batu;
Pilihanraya hampir menjelang,
Tiba masanya untuk menentu.

Ada kedidi di pinggir rimba,
Dihempap guri basah berhelai;
Kuasa mengundi dah hampir tiba,
Tanggungjawab sendiri usah diabai.

Suami kita pandai memasak;
Ikan berlada dicucuk dipanggang;
Ummi bercerita selesai setepak,
Harapkan anda masuk gelanggang.

Hendak bergambar santun pesona,
Indah si sunti memakai skaf;
Tidak ku sedar pantun tak kena,
Serendah hati ku rangkai maaf.


Baiklah tuan puan sekelian@pemantun-pemantun yang budiman lagi Ummi hormati...setakat ini dahulu Ummi mengapur sirih sehelai bersisip pinang sekacip...andai ada yang terguris di hati Ummi pohon jutaan kemaafan selebat curahan hujan tadi malam...... segala-segalanya yang terbaik dan terindah adalah dari Allah SWT jua....InsyaAllah bertemu lagi dengan tema atau topik yang lain...harapkan sudi apalah kiranya berpantun bersama-sama dengan Ummi ya....terimakasih sekalung berlian secangkir madu buat sahabat-sahabat pemantun yang telah sudi datang berkali-kali ke blog Ummi sambil berpantun yang indah-indah........mempelam manis pahit hempedu, salam manis sedikit rindu buat kalian semua. =D


p/s  Selamat mengundi semua  =D


Kalam berpena....

UmmiAin

Friday, April 19, 2013

Pantun Anakku Sazali Anak Bapak....


Malam gerimis syahdu cuaca,
Mentari kelam hujan membasah,
Purnama mendung menyapa terik;
Alam tempiasan bumi meruntun;
Salam manis madu secamca,
Jari berkalam laluan kisah,
Umpama kampung tanpa elektrik,
Dalam kehangatan Ummi berpantun.
( ni pantun lapan kerat satu rangkap.....sebab Ummi banyak nak cakap...^^, )

Menonton filem Anakku Sazali,
Usah dilupakan si Anak Bapak;
Pantun bersulam berlagu asli,
Kisah secerpa semerbak kelopak.

Bangku dibeli tidak bertapak,
Meranti lapuk lima ukiran;
ANAKKU SAZALI dan si ANAK BAPAK,
Berinti tajuk bertema pengajaran.


Bapak cuma 'Anakku Sazali..'



Suka hati...pakai cetti.... :D

Anak solehah didikan ibubapa mithali....
Assalamu'alaikum sahabat bestari, Ummi kembali sekali lagi setelah berhari-hari menanti....membawa tema filem P. Ramlee, sambil berpantun memberi isi, buat peringatan diri sendiri.....

Alhamdulillah....kembali di arena pantun...berkembar tema filem yang selalu dipertonton, mengambil peringatan dan lesson...maafkan lah Ummi kerana bahasa bapak yang mungkin agak kasar bunyinya....
Ummi sangat pasti tentu rakan-rakan, pakcik makcik, pakngah makngah telah pernah menonton filem Anakku Sazali dan Anak Bapak.....semoga kita mengambil iktibar daripada cerita tersebut sambil berpantun-pantun... satu...dua.....tiga.....mula ya.... =D

Jejak pendekar jejak bermudik,
Membelah sungai menyapa keli;
Bijak mengajar bijak mendidik,
Jadilah sebagai ibubapa mithali.

Kerja memilih tidak bertempat,
Berkejar ke kota selalu berjoli,
Manja terlebih kelak mendapat,
 Berkembar cerita Anakku Sazali.

Tak tahu rambut berbau hapak,
Badan berketak lepak di cermin;
Tak mahu ikut si Anak Bapak,
Nafaskan sesak anak main-main.

Sungai berkelodak di tepi seberang,
Airnya kotor adalah sembilang;
Perangai menidak kaki temberang,
Akhirnya telur pecah tembelang.

Senak sengal badan berbayang,
Senak pulak dititiknya ubat;
Anak tunggal disayang-sayang,
Anak berakhlak didiknya hebat.

Mudik ke daik airnya naik,
Guruh kuat sendi terasa;
Dididik baik akhirnya baik,
Disuruh buat menjadi biasa.

Hendak berjumpa di pantai berawan,
Sampai ke malam tidak ternampak;
Anak dan bapa sebagai kawan,
Bagai filem si Anak Bapak.

Serdak hapak di loyang jingga,
Makan Cik Puan dengan sedihnya;
Anak bapak disayang dibangga,
Bagaikan acuan dengan kuihnya.

Guni jerami basah di pangkin,
Tanda berkarat di bucu bertali;
Kini Ummi berkisah yang lain,
Ada yang tersurat di Anakku Sazali.

Ikan belanak bercelah-celahan,
Bangkai tenggiri busuk di ulu;
Dimanjakan anak berlebih-lebihan,
Sampai diri ditusuk sembilu.

Takut-takut gagak dan undan,
Kurus terkedek di tepinya paya;
Berpatut-patut beragak berpadan,
Bagus mendidik jadinya percaya.

Redup dingin masih di sawah,
Terang hari sampan dibawa;
Hidup miskin beralih  mewah,
Kurang memberi santapan jiwa.

Tanak nasi beras berkulat,
Sudah pekat serawa ubi;
Anak dipercayai bulat-bulat,
Berpadah akibat membawa rugi.

Kerapu dibeli dimasak medak,
Rencah kelapa dimakan tempua;
Antara Anakku Sazali dan Anak Bapak,
Adakah serupa pembawakan kedua.

Belah purut sebiji sekali,
Masak bingka dijerang santan,
Laksa liat beli di seberang,
Mangga dimakan kelapa kari,
Mengapa lama menunggu pembeli;
Usah diturut resmi Sazali,
Anak derhaka kurang didikan,
Dosa dibuat dibenci orang,
Hingga melukakan bapa sendiri.
Bapa cuma 'Anakku Sazali'.
 ( pantun sepuluh kerat....cubaann.. )

Makan gambir diselit sirih,
Gaya santun duduk mengandam;
Bukan menyindir sedikit kasih,
Hanya berpantun sesenduk ulam.

Cindai suami di pohon angsana,
Di Subuh embun turun berkebun;
Andai Ummi berpantun tak kena,
Serendah hati ku mohon ampun .

Itulah dia kisah Anak Bapak dan Anakku Sazali....yang membawa maksud yang mendalam..disamping memberi pengajaran buat renumgan kita semua...... Pengajaran dan moralnya di sini adalah jangan berlebih-lebihan memanjakan anak-anak....buruk akibat kalau dah terlambat....
Kalau baik disampai bukan setakat bapa tapi juga ibu....maka baiklah pembawakan anak.....ye tak.. =)

Sampai jumpa lagi ya.....sudi-sudikanlah berpantun dan klik-klik cari filem di perkataan yang diwarnakan..... salam manis kasih sahabat dari Ummi.....yang tak indah dan terburuk dari Ummi dan yang terbaik adalah dari Allah jua....

Buat santapan jiwa rohani..

“Harta benda dan anak pinak itu, ialah perhiasan hidup di dunia; dan amal-amal soleh yang kekal faedahnya itu lebih baik pada sisi Tuhanmu sebagai pahala balasan, dan lebih baik sebagai asas Yang memberi harapan.” (Al-Kahfi : 46)


Kalam berpena...

UmmiAin

Monday, April 15, 2013

Pantun Orang Kita....


Salam ku hulur di waktu nan sunyi,
Jari berani cuma bercerita;
Kalam diatur jiwaku bernyanyi,
Entri terkini bertema ORANG KITA.

Sejat selasih perlahan-lahan,
Selasih lebat direndam sepetang;
Berhajat kasih tertahan-tahan,
Kasih sahabat ilham pun datang.

Salam manis di tengah malam, entri ku karang kalam berilham.....doa Ummi semoga kalian semua tak rindu dalam dendam......Ummi kembali dengan bahasa yang penuh bersulam....bukan geram....
Kali in pantun Ummi sedikit patriotik dan berayat penyata, haha.....iaitu mengenai rumpun bangsa yang terdiri dari bermacam kaum dan bangsa...bermacam bahasa....Buat pengetahuan anda semua, sejak berblog ni, Ummi sudah pun mempunyai sahabat-sahabat yang datang dari berbagai negeri termasuk Sabahan dan Sarawakian......seperti saudara Donny Ien pria mesra dari Sabah, dan En Hanafi Abdullah pria Melanau si orang Sarawak.....yang budiman.serta sahabat-sahabat Ummi yang berasal dari Kelantan kalau tak silap Ummi, guru rujukan otai lama yang Ummi hormati, Cikgu TehRamuan...,serta ramai lagi sahabat pemantun....yang Ummi tak dapat nak sebutkan di sini...maaf jua ya.=D



Va..va..va....Punjabi menari bangra...


Pasangan orang India...

Pakaian Sari..berseri-seri
Orang India memakai Kurta..

Orang Bajau...


Orang Kadazan..


Orang Murut...

Dara Iban

Satu Malaysia...cantik dan anggun..
Jom kita berpantun......pantun serumpun Ummi menyusun, bukan orang Dusun...tapi Melayu nan anggun.... jangan marah gurau-gurau pantun.... :D

Garang banyak suara garang,
Sampai terasa dalam berbisa;
Orang banyak perkara orang,
Berbagai bangsa bermacam bahasa.

Kera merebut cemara remuk,
Capai kedangsa kelat dan masam;
Negara disebut negara majmuk,
Berampai bangsa beradat resam.

Kari bilis rampai ditambah,
Rempah biasa dijerang sekata;
Dari Perlis sampailah ke Sabah,
Melimpah bangsa si orang kita.

Terang danau si kayu cendana,
Kayu jati teramat berat;
Orang Melanau Melayu dan Cina,
Bersatu hati muafakat erat.

Kalau di dahan bayan bersarang,
Sarang sehasta dicari lebah;
Bajau Sabahan Kedayan Maragang,
Orang kita di negeri Sabah.

Mengarang benang berlampu cimni,
Sadungnya rencong separuh silang;
Oranglah Penang mamu dan mami,
Hidungnya mancung bak paruh helang.

Padat bersulam berkain satin,
Sulam cemara berbunga garang;
Beradat resam orang kelmarin,
Resam dipelihara hingga sekarang.

Terang pelita pelitanya antik,
Pangkin di dapur tegak berbayang;
Orang kita rupanya cantik,
Berkahwin campur segak dan sayang.

Arang terkena sampai jelaga,
Kopi dan teh di dalam cawan,
Orang Cina pandai berniaga,
Jadi taukeh bermacam usahawan.

Baru bertunang bersampin senget,
Terang bermimpi Puteri Sahara;
Melayu inang zapin dan joget,
Orang Punjabi menari bangra.

Mencari gayung di air karat,
Sayang terselit di guri rotan;
Tari makyong dan dikir barat,
Wayang kulit di negeri Kelantan.

Tumbuh peria di bumi lanar,
Merekah halia di air tenang;
Sungguh boria Ummi penggemar,
Bukankah ia dari Pulau Pinang.

Seri permata nian berangkai,
Bertenun rangkai di karang si dia;
Sari dan kurta pakaian dipakai,
Anggun dipakai dek orang India.

Kayu cendana di tepi paya,
Di belah lima kapak berhulu;
Melayu Cina Punjabi India,
Telah bersama sejak dahulu.

Udang di jala disambar buaya,
Nelayan berhujan di pantai benua;
Terkadangkala bertukar gaya,
Pakaian kebangsaan dipakai semua.

Bersiang plata dan ikan bilis;
Mengelar selangat pelaling dan betutu;
Orang kita berintikan harmonis,
Mekar sejagat saling membantu.

Terkena bara semakin melecur,
Berbirat tangan mesti dijaga; 
Teruna dara berkahwin campur,
Erat hubungan multi keluarga.

Beras dibasuh di bendang pula,
Setangkai mangga kasar diterjah,
Jerang santan arang sebata;
Pantas sungguh di padang bola,
Pandai berniaga di Pasar Khatijah,
Orang Kelantan si orang kita.

Kalau mengayuh sampan nelayan,
Kena mengepit berturut-turut,
Terang pelita mencarilah biawak,
Melanau Bidayuh Iban Kedayan,
Cina Kelabit Melayu dan Murut,
Orang kita di negerilah Sarawak.

Serban dilurut berwarna hijau,
Pergi ke surau mengayuh berani;
Menyusun sejadah melagunya azan,
Tanda waktu solat dah sampai;
Iban Murut dan juga Bajau,
Punjabi Melanau Bidayuh Serani.
Dusun Kedah Melayu dan Kadazan,
Persada suku tak sempat ku rungkai.

Jerami basah diriba Pak Tani,
Lencun kayu di dusun kedangsa,
Isteri di dusun memakai skaf;
Ummi sudah cuba-cuba berani,
Berpantun Melayu menyusun bangsa,
Jari bersusun merangkai maaf.

Kalau kebaya mutiara putih,
Berselendang ungu pesona labuci;
Kalau saya bicara terlebih,
Dipandang jemu kerana benci.

Andai jerami beralas seludang,
Berasap-asaplah padi di kepuk;
Andai Ummi terlepas pandang,
Harap-haraplah disudikan masuk.


Hahaa...itulah dia pantun Ummi kali ini, pantun yang bertemakan rumpun bangsa ORANG KITA... sebenarnya banyak lagi suku kaum dan bangsa di negara Malaysia tercinta ini yang Ummi tak sempat dan tak dapat merungkai kesemuanya....Harap sudi maafkan Ummi.....Ummi pasti para pemantun@pembaca tahu dan akan buat rujukan tentang multi racial di negara kita ini....kalau Ummi ada tertinggal dan tersilap bicara...harap sudi kiranya tuan puan maafkan Ummi ya....Ummi hanya sekadar mencuba dalam air pantun mengikut stail Ummi tersendiri.....dan Ummi selitkan cebisan rangkapan pantun lapan dan enam kerat.....ok tak cikgu..... :D


Berbau harum sibunga teratai,
Disimbah-simbah air di tepinya;
Kalau belum ada tersenarai,
Tambah-tambahkanlah informasinya.


Yang buruk dan hina itu dari Ummi dan yang terbaik adalah dari Allah Subhanahuwwata'ala.....semoga orang kita dan kita sendiri hidup sentiasa berharmonis dalam keikhlasan......amin...... cukup sampai di sini ya, insyaAllah Ummi pasti kembali lagi....usah dibimbang... salam manis sibuah kepayang dari Ummi buat para sahabat yang  ku hormati sekelian..... :D


Kalam berpena....

UmmiAin


Thursday, April 11, 2013

Pantun Masam-masam Manis....


Buaya muara gerun membengis,
Kuat menggelupur tenggelam muatan;
Saya bicara pantun yang manis,
Buat penghibur dalam peringatan.


Salam bicara pantun terkedu-kedu...suara tiada dibawa angin lalu...mendayu-dayu bagai curahan hujan beribu....adakah tiada suara dihari Rabu..namun Ummi teruskan berpantun melagu-lagu rindu...buat menghibur jiwa yang syahdu....dengan tema atau tajuk MASAM-MASAM MANIS....apakah yang masam dan ada pula yang manis....? Mungkin senyuman anda atau siapa sahaja yang manis...haha, senyum mahu manis dan hati pula mahu baik baa... :D



Manis di luar masam di dalam....


Ni marah ke geram ke.....masam nya muka.....laklaklaklak

Comeinya cek senyummm....

Awat masam ja.....satgi dapat makan manis la tuu...


Baiklah pembaca@pemantun budiman...

Jom kita sama-sama berpantun...Ummi tahu pasti ada di kalangan anda yang agar sukar untuk berpantun...dan tidak kurang pula majoriti yang pandai menyusun dan mengarang pantun-pantun.... tapi tak mengapa, boleh rujuk pakar pemantun orang lama yang lebih pakar dan juga orang-orang baru yang talented.......jom, sila....o...sila...

Selendang kusam baru direndam,
Sayangnya hamis mula berair;
Ada yang masam terlalu masam,
Ada yang manis bak gula pasir.

Minyak balsam di cemara kusam,
Luka yang dalam Ummi tak tahu;
Banyak masam perkara masam.
Muka yang masam kami tak mahu.

Pengemis malas mula selubung,
Mengemis sepagi di Taman Midah;
Manis melecas si gula kabung,
Manis lagi senyuman terindah.

Asam-asam si sayur kobis,
Dibuat kudapan sibuah mangga;
Masam-masam bercampur manis,
Adat kehidupan berumahtangga.

Selendang kusam selendang marhanis,
Tekapnya jarang kembang berbiku;
Terkadang masam terkadang manis,
Sikapnya orang memang begitu.

Kelabu sedondon ke kedai antik,
Kata membeli si asam kandis;
 Ibu menonton rampai klasik,
Cerita legenda MASAM-MASAM MANIS..

Habis tenggelam terkapar di sampan,
Kalah si tuna lelah dan lemah;
Manis dan masam sekitar kehidupan,
Biarlah sederhana biarlah berhemah.

Pecah selera berulam petai,
Urap dicelur berampai kerisik;
Rencah bicara dalam menyampai,
Harap ditegur seandai terdetik.

Suami berkebun menanam bendi,
Bendi selebat tunas pun turun;
Kami memohon mengharap sudi,
Sudi sahabat berbalas pantun.

Dalam mencari idea berpantun...memanglah sukar untuk merangkai ungkap rangkapan pantun, harus kena dengan rima dan sukukata.....apa yang lebih penting bagi Ummi adalah koleksi perbendaharaan kata haruslah banyak.....betul tak cikgu.......pembayang dan maksud hendaklah selari...barulah pantun ada masam dan ada manisnya....sedap didengar dan dibaca........

Baiklah sahabat-sahabat Ummi yang Ummi hormati..... sekiranya ada terkasar bahasa terkalih bicara harap sambutlah susunan jari sepuluh ku....sampai jumpa lagi dalam gerimis hujan menangis....salam sayang sedikit-sedikit....yang banyak dah bagi kat diri sendiri dan suami tercinta.....haha, dan salam manis buat anda semua...jumpa lagi insyaAllah..... =D


Cenderawasih cepatnya turun,
Turun ke dunia melihat aksi; 
Terimakasih sahabat berpantun,
Pantun semua ku buat koleksi.


Kalam berpena....

UmmiAin


Sunday, April 7, 2013

Pantun Hiasan Dunia.....


Rendam ketum dibuat ubat, 
Daun berhelai berwarna ungu; 
Assalamu’alaikum duhai sahabat, 
Pantun ku rangkai tema seminggu. 




Salam kembali sekali lagi...buat teman-teman berpantun yang sungguh ku hormat dan bangga...curahan doa Ummi siramkan agar semuanya beroleh kesejahteraan dan rehat yang cukup di hari minggu bersantai ini....sambil itu kita berpantun-pantun....bertemakan yang baru, HIASAN DUNIA....apakah yang dimaksudkan HIASAN DUNIA, adakah ia bermaksud wanita.......apakata kita berpantun di bawah tema ini..... 


Jom kita berpantun ya.....sila....o...silaa....


Petik kekwa bidara dan seroja, 
Lukisan bunga takkannya sama; 
Cantik lawa sementara sahaja, 
Hiasan dunia bukannya lama. 

Bata sejengkal mari dilanyak, 
Bata bertingkat sayang terjatuh; 
Harta tak kekal dicari banyak, 
Harta akhirat itu yang utuh. 

Perasan teruna bertengkolok segi, 
Gajah Duduk diberinya nama; 
Hiasan dunia makhluk Illahi, 
Wajah menusuk sepertinya purnama. 

Tangkai padi dicabut Pak Mahat, 
Padang berlopak dibaling batu; 
Ku sampai budi disebut jahat, 
Dipandang tidak dijeling tak mahu. 

Nisan tua terbelah empat, 
Pasirnya serap dimakan mengkarung; 
Hiasan dunia apalah sangat, 
Akhirnya tetap akan ke hujung. 

Ada pesona nasi berhalia, 
Serai dipatah dimakan secangkir; 
Fatamorgana menghiasi dunia, 
Sampai bilakah akan berakhir. 

Lukisan warna serlah pesona, 
Pandai menutup kelam bertanda; 
Hiasan dunia apalah guna, 
Andai hidup dicengkam noda.

Bertapa kenari di dahan rumbia, 
Sudah kuyup basah berhujan; 
Terlupa diri dek hiasan dunia, 
Berpadah hidup gelisah badan. 

Meratah ikan di pinggan romia, 
Meratah itik belahan kerutup; 
Adakah dinamakan hiasan dunia, 
Berwajah cantik dan kemewahan hidup. 

Tanak pulut tidak menjadi, 
Pesan nenda senduk di belanga; 
Retak mulut hendak berbudi, 
Hiasan dunia yang elok dibangga. 

Bermata celik di hari redup, 
Kejang sendi disudu angsa, 
Wanita cantik penyeri hidup, 
Sekajang budi semerdu bahasa. 

Cebisan gardenia di rata planta, 
Planta dijamah sudah kehabisan;
Hiasan dunia adalah wanita, 
Wanita muslimah seindah hiasan.

Plata terjerat mulut ternganga,
Kurau belum terjebak lagi;
Wanita ibarat kuntuman bunga,
Berbau harum semerbak setanggi.

Bertenun songket santun puteri,
Songket ditenun benangnya intan;
Berpantun sedikit menyusun jari,
Sedikit pantun mencanang peringatan.

Badai muara tiada yang besar,
Basah sampan tenggelam titi;
Andai bicara ada yang terkasar,
Usah disimpan di dalam hati.


Sampai di sini dulu dari Ummi buat anda sekelian....mohon ampun dan jutaan maaf sekiranya bicara pantun Ummi bercacat cela.....yang buruk dan hina dari Ummi dan yang terbaik  adalah dari Allah swt...sama-samalah kita meniti kehidupan berlandaskan iman....insyaAllah sampai kembali lagi......salam hormat dan salam manis dari Ummi...

* Sudi-sudikanlah berpantun..... =D


Kalam berpena...

UmmiAin


Wednesday, April 3, 2013

Pantun Sabar Dalam Kesabaran..


Assalamu'alaikum salam ku beri...salam merindu di tengahari, pantun ku rangkai versi sendiri,
Harap pembaca sudi-sudikanlah kemari...

Garam dan sulah bercampur mangga,
Timun dihiris busuk sehari;
Alhamdulillah syukur dan lega,
Pantun secebis dah masuk entri.

Salam bahagia salam ceria, Ummi bercerita sepatah dua, bukan samba dan bukan boria, pantun Ummi caca marba ada tema...Yaa, pantun Ummi kali ini bertemakan SABAR DALAM KESABARAN....banyak sudah pantun-pantun yang kita peroleh tentang tema SABAR ni....tapi yang ini Ummi garapkan dalam versi dan style Ummi yang tersendiri....ya, apa maknanya SABAR DALAM KESABARAN tu ya...dalam setiap perkara haruslah kita biarkan kesabaran membaluti hati dan jangan biarkan kesabaran itu ditolak ke tepi...namun kesabaran itu ada batas-batasnya selagi yang dinamakan manusia....selagi sabar ditahap tinggi menjadi pakai, insyaAllah hidup akan lebih santai...


Sabau je laaa...biar basah takpe asal dapat minum...huhu


nak memancing kenalah sabar...kan

Aduuuhh...sabar dalam keterpaksaan berposing...

Aku sabar tunggu tuan aku nihh..


Renungan sabar...

Sabar dalam setiap ibadah...

Sabarrr....dia sedang buat ape yerr....


Sebelum itu...baiklah kita buka minda dengan memahami erti keindahan ayat suci Al Quran di bawah....

Allah swt berfirman: “Sesungguhnya orang-orang yang sabar itu, akan disempurnakan pahalanya dengan tiada terhitung “. (QS 39:10).

Baiklah....sekarang jom kita berpantun ya...makcik pakcik, abang kakak, adik-adik dan orang-orang lama yang Ummi sungguh hormati.....jangan malu dan segan...kita berpantun dalam berpesan... =D


Ikan plata ada di muara, 
Muara mendayu mengalun tempiasan; 
Bukan mengata hanya bersuara, 
Suara Melayu pantun warisan. 

Gambar sekerat telah dibubuh, 
Dijahit bertekad cebis sulaman; 
Sabar ibarat buah yang tumbuh, 
Pahit dan kelat semanis iman. 

Bawa gebar mari dibasuh, 
Segar mata waktunya pagi; 
Bawa bersabar hadapi musuh, 
Agar sengketa tidaknya lagi. 

Kembar dua bergaduh rebut, 
Gadis ayu santun ampuan;
Sabar dan berdoa bersimpuh sujud, 
Menitis merayu memohon bantuan.

Terkapar mati di tepi belukar,
Kerbau malas terpijak buluh;
Sabar pasti menjadi sukar,
Kalau ikhlas tidak bersungguh.

Kalau singgah ke pasar jawa,
Jumpa sangkar pergi memburu;
Walau amarah membakar jiwa,
Betapa sabar menjadi guru.

Berparut tanda berbadan tua,
Bentang gebar dicelah kaki;
Ku urut dada relakan jua,
Orang penyabar dimurah rezeki.

Kelapa retak santan terlebih,
Asaman jawa masak di kuali;
Betapa tidak hatikan sedih,
Belahan jiwa tidak kembali.

Sampai terbelah tersepit jari,
Serap belahan dipupuk ketumbar;
Andai masalah menghimpit diri,
Tetaplah tahan untuk bersabar.

Keruh asaman direndam ketumbar,
Hanya secebis nanti dijamah;
Separuh iman dalam bersabar,
Buahnya manis berinti hikmah.

Ketumbar banyak perkara ketumbar,
Ketumbar biji bercampur sawi;
Sabar banyak perkara sabar,
Sabar di hati subur manusiawi.

Pangkal pedang beralun rotan;
Bilah bertemu berbelah hablur;
Bekal dihidang pantun peringatan,
Salah dijamu berilah tegur.

Menanti suami membeli ragi,
Patah petola dimasak taucu;
Pasti Ummi kembali lagi,
Entah bila tidaklah tahu.

Sayang daik terbelah pula,
Sayang pipit jatuh ke bumi;
Yang baik dari Allah Ta'ala,
Yang pahit dan lusuh dari Ummi.


Itulah pantun lembar-lembar bergaram dari Ummi buat sekelian pembaca....sebagai peringatan dan pedoman yang hanya sedikit....mungkin anda punya peringatan tambahan untuk di rangkaikan....yang Ummi terlepas pandang. Maka Ummi persilakan buat tuan puan semua berpantun. Sampai jumpa lagi ya dengan izin Allah swt.....salam manis buah kepayang buat anda semua pemantun yang Ummi ingati.....terimakasih secangkir madu...

* Jangan lupa pantun naa... =D


Kalam berpena...

UmmiAin