Thursday, February 21, 2013

Pantun Berkumis Misai Pemanis...

Assalamu'alaikum adik-adik, para pemantun budiman dan rupawan...haha, tema pantun kali ini berbentuk humour.....tentang KUMIS atau MISAI.....misai cari makan katanya, bagi sesiapa yang tengah bersedih..jom kita bersantai sambil mengetahui perihal keunikan manusia...yang agak terlampau...dengan maksud ada lebih dibuat terlebih.....apapun ini hanyalah ayat penyata yang Ummi ambil dari google.....

Misai adalah lambang bagi keperkasaan dan kelakian seseorang lelaki...namun pada zaman sekarang lelaki yang bermisai ataupun berkumis dikategorikan sebagai lelaki garang....katanya,....tampak lebih hebat....ada wanita yang sukakan lelaki berMISAI atau berKUMIS... ada yang suka tanpa misai...aduh...kalau nak bermisai pun agak-agaklah..jangan sampai ter'over'......biarlah sederhana, janji bahagia.....  =D

Jom kita berpantun ya....jangan dek kerana misai dan kumis maka geli menjadi-jadi....haha, ni cuma hiburan sahaja..anda berani anda simpan....macam pakcik-pakcik MISAI kat bawah ni..... =D


Serai ditumis masaknya lambat,
Kopek kerang lagi sebesen;
Misai dan kumis tampaknya hebat,
Perkasa garang lelaki tulen.




Puteri Pasai lehernya jinjang,
Terlebih kuat memburu singa;
Ini misai tersangatlah panjang,
Boleh dibuat penggaru telinga.



Pakai bukan sebarang pakai,
Memakai kot sungguhlah lawa;
Misai bukan sebarang misai,
Bermisai kontot si ularlah sawa.



Jejak ke tanah berdupa cimni,
Tangkai cangkul disambar jua;
Tak pernah ku lihat rupa yang ini,
Bagai penukul berkembar dua.



Anak siapa lentik menangkis,
Pandai taekwando megah bersukan;
Aduh kenapa peliknya kumis,
Bagai torpedo di tengah pekan.



Asah pedang terlupa air,
Pantai rembang mendung pun hilang;
Usah dipandang apa difikir,
Misai bercabang hidung pun belang.



Bubuh kerisik berampai rendang,
Tudung dipakai dara pingitan;
Sungguh pelik misai dipandang,
Bergulung bagai muara lautan.



Rambai dipetik sudah tergolek,
Terkena pangkin dibasuh pula;
Misai terbalik memanglah pelik,
Bagaimana mungkin tumbuh di kepala.



Petai busuk dikata sihat,
Belah papaya tanah terbelah;
Aduhai sejuk mata melihat,
Inilah dia Sunnah Rasulullah.



Pantai Remis pantai berbukit,
Menitis basah dekat muara;
Misai dan kumis dipakai sedikit,
Pemanis wajah memikat sidara.

Selendang batik sulaman Pasai,
Warna indah berbelah bucu;
Memang pelik perempuan bermisai,
Kuasa Allah tiadalah tentu.

Dipagi gelap menghimpun buluh,
Luka dipaku pacat menghala;
Jari melekap bersusun sepuluh,
Jika pantunku bercacat cela.


Ni namanya misai pujaan hati.. hehe


Begitulah cerita misai atau kumis....berseri pandang gagah perkasa, semangat Hang Tuah dahulu kala, misai panglima pendekar diraja, tanyalah diri anda dikategori yang mana. Namun harus difikirkan, setiap perkara yang kita mahukan biarlah berpada-pada dan seadanya sederhana dan jangan terlampau.....sekian saja dari Ummi, salam semanis madu secangkir kopi buat teman-teman sekelian....sampai jumpa lagi. Jangan marah haa........yang buruk dan busuk dari Ummi dan yang terbaik adalah dari Allah swt. =)


Kalam berpena...

UmmiAin


10 comments:

  1. Assalamualaikum Ummi,
    Pelik2 fesyen misai ni...

    Walaupun lelaki tidak berkumis,
    Tetap molek di pandang manis.

    Yang mana satu yang Ummi suka,
    Dikiri OK dikanan pun OK,
    Memang misai itu pemanis muka,
    Sebab tu Siti tergoda dgn Datuk K.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumsalam...memang pelik kalau terlebih fesyen... =D

      Manggis dan rambai dibawa ke pasar,
      Mengah lelah berdenyut-denyutan;
      Berkumis bermisai lawa sekadar,
      Sunnah Rasulullah menjadi ikutan. =D

      Delete
  2. salam kak umi... Banyak2 gambar misai, misai P Ramle juga yg lawa


    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam...Hairul =D

      Petai dibeli lelah membawa,
      Manggis berbuah di tepi taman;
      Misai P Ramlee palinglah lawa,
      Pemanis wajah seri seniman. =D

      Delete
  3. macam2 gaya misai ada dalam dunia ni
    hehe

    Makan nasi berulam petai,
    Mahu juga bertambah-tambah;
    Banyak kumis bergaya misai,
    Antaranya buat hati resah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Misai paling saya suka adalah misai dua kaler =D

      Minyak ditumis peria dan serai,
      Mahukan harum dicari pandan;
      Banyak kumis bergaya misai,
      Makan dan minum sendiri badan.. hehe

      Delete
  4. Sunnah Nabi Amalan Kita
    Agar hidup selamat sejahtera
    Bela misai biarlah berpada
    Takut pulak org, tengok kita. heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tangkai petola kecut seraga,
      Pasti berbuah bersimpul dahan;
      Misai dibela janggut dijaga,
      Menepati Sunnah Rasul Pilihan. =D

      Delete
  5. Xbela misai, kumis selalu dipotong.. hehe.. janggut jak maintain pelaris.. eh? hehe..

    ReplyDelete
    Replies

    1. Kabut gerimis irama senja,
      Keluhan mega mentari berduka;
      Janggut dan kumis sama sahaja,
      Kebersihan dijaga berseri muka. =D

      Delete

Salam hormat dari Ummi buat para pembaca dan pemantun yang Ummi sayangi tidak kira usia....

Jemputlah berpantun bersama Ummi dan sama-sama kita memartabatkan warisan nenek moyang zaman berzaman, namun setiap pantun anda hendaklah berkaitan dengan tema pantun yang sedia ada.....setiap pantun Ummi yang dipaparkan adalah hak cipta terpelihara dan sebarang hasrat untuk menciplak sebarang entri di sini hendaklah mendapat keizinan dari Ummi, semua pantun sumbangan anda akan Ummi ukirkan dibuku kenangan tanda penghargaan yang tidak berbelah bagi....terimakasih secawan kopi semanis madu buat anda yang telah menyumbangkan pantun yang amat berharga.... ^^

Santun cantik pasangan mempelai,
Menanti gugup mengadap mertua;
Pantun setitik sumbangan bernilai,
Pasti termaktub meresap dijiwa.... ^^

Turun perangkap menggagau jerat,
Petik kelapa memakai tangga;
Pantun berangkap walau dua kerat,
Tak cantik tak ngapa bernilai berharga.... ^^