Wednesday, February 27, 2013

Pantun Adatlah Orang....

Salam teramat manis buat sekelian pembaca budiman....ADATlah manusia, berlapik adat dalam bicara...bermain adat dalam setiap perkara....

"Biar mati anak, jangan mati ADAT... mencabut adat yang asing daripada ISLAM, tidak semudah mencabut kemuncup yang lekat di kain"   -  Ust Hasrizal Abdul Jamil.



Sirih Beradat....
Bermuka dua...adatlah orang
Adatlah orang...jujur payah dicari...

Jom kita berpantun...adat bahasa sama berhimpun, bagai titisan air embun, sejuk dan dingin adat bersantun...


Bukan kebah sebarang kebah,
Kebah pendekar sampai berpeluh;
Bukan sembah sebarang sembah,
Sembah berlembar berangkai sepuluh...( lebih dah )

Indah serlah suria pun terang,
Bersapa bayu sejuk tiupan;
Sudah adatlah manusia sekarang,
Lupa malu bertepuk sopan.

Pekat serawa dibubuh keladi,
Potong ketupat secangkir kerak;
Adat berhalwa tak runtuh budi,
Dijunjung bertempat dipinggir tidak.

Kisah si Tenggang padatnya rahsia,
Moga sendiri rasa terkesima;
Usah dikenang adatnya manusia,
Jaga diri perkasa agama.

Kilat parang menyiang betutu,
Mengapa alu dibubu nelayan;
Adat orang memang begitu,
Bersapa dahulu baru dilayan.

Gobek cantik hiasan kemboja,
Sirih dipepak menjadi sepah;
Bodek sedikit berkenan sahaja,
Masih tak nampak budi melimpah.

Kumbang melekat di lampu basah,
Petik kesidang di Subuh pagi,
Memang adat seribu wajah,
Cantik dipandang hodoh ketepi.

Jarang sendat malu dipakai,
Sendat kebaya bersulam biku;
Orang beradat dulu disampai,
Adat sikaya bersulam saku.

Kilatlah seberang pulau berjemur,
Di kala tohor perahu dirembat;
Adatlah orang kalau ditegur,
Bila ditegur bahu tak rapat.

Ikat pegaga terbuka hujung,
Malu selera makan kebulur;
Adat dijaga pusaka dijunjung
Baru terpelihara warisan masyhur.

Selipar putih diikat benang,
Mencari buluh patah serumpun;
Hantar sirih beradat pinang,
Jari sepuluh sembah diampun.

Medak udang di dalam cawan,
Makan mentimun dipotong mentah;
Hendak pulang kuberi laluan,
Tinggalkan pantun barang sepatah.

Bersantun-santun dijaga,
Kainlah batik melibas sendi;
Berpantun berpantun juga,
Makinlah cantik beralas budi.

Hari Selasa memasak kari,
Kari dimasak berurap sayur;
Seperti biasa ku rafak jari,
Peri diampun tersilap atur.

Pagi bertenun tekad suasa,
Sampai dekat waktulah Zohor;
Ummi berpantun beradat biasa,
Andai cacat silalah tegur.


Begitulah adatnya orang, yang baik selalunya dijadikan kerajaan hati, beradat jua bangsa Melayu, kalau nak beradat haruslah beradat yang berilmu....hahaa, apa ditunggu apa dinanti, sila berperi menguji diri....adat berpantun-pantun di sini, mesti ceriakan hati... 

Sila ooo sila.....Sekian buat kali ini ku pastikan kembali......insyaaaAllahh, kalau ada salah dan silap harap ditegur ya...salam manis secangkir madu dari Ummi.. =D



Kalam berpena....

UmmiAin


Friday, February 22, 2013

Pantun Bisikan Hati...

Salam hormat buat teman-teman dari jauh ku layangkan....sentiasa tersenyum dalam penantian, khabar dan doa sentiasa ku tadahkan....marilah bersama kita rangkapkan, pantun Melayu pantun warisan...haha,
janganlah malu dan janganlah segan, kalau tak tahu buat rujukan, ahlil berpantun banyak kedapatan...
pantun warisan dalam jagaan, anak muda beri alasan, Melayu Cina India Sarawakian dan Sabahan...

Banyak tema boleh dirangkumkan, kali ini BISIKAN HATI jadi mainan...apakah bisikan hati anda sekelian,
serangkap pantun cuba luahkan....jangan hanya bisikan hati untuk bercinta dara pujaan, yang lebih utama adalah BISIKAN HATI untuk ke arah kebaikan...fikir-fikir dan renung-renungkan, hindarkanlah dari BISIKAN SYAITAN !



Gapo dio...

Usah dengar bisikan syaitan...!


Jom kita berpantun ya... :D


Santun persada adat warisan,
Tema bahagia BISIKAN HATI,
Pantun anda ku buat hiasan,
Irama nostalgia pastikan menanti.

Salam diungkap bertenun suara,
Bisikan hati menjadi pengalas;
Dalam bercakap pantun berbicara,
Akan pasti sudi berbalas.

Di tepi tasik sang puteri menari,
Menadah bijana menyapa perahu;
Hati membisik dari naluri,
Gundah gulana siapa yang tahu.

Sedap dipandang buatan seni,
Dahan jati berpasak bakau;
Tetap bertandang ingatan murni,
Bisikan hati si anak rantau.

Berbulan menanti pekasam ikan,
Bersudu sayur maung selasih;
Bisikan hati karam di lautan,
Rindu bertabur di lambung kasih.

Setangkai timun hendak dimasak,
Makan cili bersudu kerangan;
Ku intai-intai namun tak nampak,
Bisikan hati rindu bayangan.

Tekad peniti di kain baldu,
Jambangan dilekat ada bergaya;
Hajat hati ingin membantu,
Tangan ku cacat tiada berdaya.

Ikan mati terkena asid,
Bertemu belida di bawah sungkup;
Bisikan hati membina masjid,
Ilmu di dada belumlah cukup.

Dahan meranti tumbuh mempelam,
Hajat Tok Baba menjamah beri;
Bisikan hati di separuh malam,
Munajat hamba istiqomah diri.

Entah bukan pedati lembu,
Hendak disuruh tak izin pula;
Dengarlah bisikan hati ibu,
Anak yang jauh teringin berjumpa.

Ke Pekan Penanti bersolat Dhuha,
Sedikit terang mengusung waktu;
Bisikan hati bonda yang tua,
Sakit seorang menanggung rindu.

Tarah kayu di depan hutan,
Petik cemara di titi pinang;
Marah itu bisikan syaitan,
Cantik bicara berhati tenang.

Bersuap makan berulam sayuran,
Sekejap durian kedondong jamahnya;
Setiap tindakan bersulam aturan,
Setiap kejadian terkandung hikmahnya.

Di tepi tasik menunggu bekal,
Santun Pak Tani anak siapa;
Hati membisik seribu soal,
Pantun ku ini tidak seberapa.

Putih kasa berikat sendat,
Skaf dipakai hampir ke pipi;
Terkalih bahasa bersekat adat,
Maaf ku sampai secangkir kopi.


Manis-manis bergaram, bisikan hati dalam terpendam....berbagai macam berbagai ragam, bisikan hati rangkuman dendam...hati berdoa membisik lama, menadah tangan mudah-mudahan disampaikan angan...Sentiasalah menyampaikan bisikan hati kita di dalam doa munajat hamba kepada Allah swt...itu yang paling bahagia....wallahu'alam.  Sekian, salam sehabis manis dari Ummi sampai jumpa lagi, insyaAllah...
Jangan lupa pantun ya.. =D

Kalam berpena...

UmmiAin


Thursday, February 21, 2013

Pantun Berkumis Misai Pemanis...

Assalamu'alaikum adik-adik, para pemantun budiman dan rupawan...haha, tema pantun kali ini berbentuk humour.....tentang KUMIS atau MISAI.....misai cari makan katanya, bagi sesiapa yang tengah bersedih..jom kita bersantai sambil mengetahui perihal keunikan manusia...yang agak terlampau...dengan maksud ada lebih dibuat terlebih.....apapun ini hanyalah ayat penyata yang Ummi ambil dari google.....

Misai adalah lambang bagi keperkasaan dan kelakian seseorang lelaki...namun pada zaman sekarang lelaki yang bermisai ataupun berkumis dikategorikan sebagai lelaki garang....katanya,....tampak lebih hebat....ada wanita yang sukakan lelaki berMISAI atau berKUMIS... ada yang suka tanpa misai...aduh...kalau nak bermisai pun agak-agaklah..jangan sampai ter'over'......biarlah sederhana, janji bahagia.....  =D

Jom kita berpantun ya....jangan dek kerana misai dan kumis maka geli menjadi-jadi....haha, ni cuma hiburan sahaja..anda berani anda simpan....macam pakcik-pakcik MISAI kat bawah ni..... =D


Serai ditumis masaknya lambat,
Kopek kerang lagi sebesen;
Misai dan kumis tampaknya hebat,
Perkasa garang lelaki tulen.




Puteri Pasai lehernya jinjang,
Terlebih kuat memburu singa;
Ini misai tersangatlah panjang,
Boleh dibuat penggaru telinga.



Pakai bukan sebarang pakai,
Memakai kot sungguhlah lawa;
Misai bukan sebarang misai,
Bermisai kontot si ularlah sawa.



Jejak ke tanah berdupa cimni,
Tangkai cangkul disambar jua;
Tak pernah ku lihat rupa yang ini,
Bagai penukul berkembar dua.



Anak siapa lentik menangkis,
Pandai taekwando megah bersukan;
Aduh kenapa peliknya kumis,
Bagai torpedo di tengah pekan.



Asah pedang terlupa air,
Pantai rembang mendung pun hilang;
Usah dipandang apa difikir,
Misai bercabang hidung pun belang.



Bubuh kerisik berampai rendang,
Tudung dipakai dara pingitan;
Sungguh pelik misai dipandang,
Bergulung bagai muara lautan.



Rambai dipetik sudah tergolek,
Terkena pangkin dibasuh pula;
Misai terbalik memanglah pelik,
Bagaimana mungkin tumbuh di kepala.



Petai busuk dikata sihat,
Belah papaya tanah terbelah;
Aduhai sejuk mata melihat,
Inilah dia Sunnah Rasulullah.



Pantai Remis pantai berbukit,
Menitis basah dekat muara;
Misai dan kumis dipakai sedikit,
Pemanis wajah memikat sidara.

Selendang batik sulaman Pasai,
Warna indah berbelah bucu;
Memang pelik perempuan bermisai,
Kuasa Allah tiadalah tentu.

Dipagi gelap menghimpun buluh,
Luka dipaku pacat menghala;
Jari melekap bersusun sepuluh,
Jika pantunku bercacat cela.


Ni namanya misai pujaan hati.. hehe


Begitulah cerita misai atau kumis....berseri pandang gagah perkasa, semangat Hang Tuah dahulu kala, misai panglima pendekar diraja, tanyalah diri anda dikategori yang mana. Namun harus difikirkan, setiap perkara yang kita mahukan biarlah berpada-pada dan seadanya sederhana dan jangan terlampau.....sekian saja dari Ummi, salam semanis madu secangkir kopi buat teman-teman sekelian....sampai jumpa lagi. Jangan marah haa........yang buruk dan busuk dari Ummi dan yang terbaik adalah dari Allah swt. =)


Kalam berpena...

UmmiAin


Tuesday, February 19, 2013

Pantun Airmata Sedikit..

Assalamu'alaikum berdatang sembah, salam diberi semanis buah...


Gembira sungguh rasa dihati, mahu menangis berperi-peri, masa cemburu Ummi tak berani, kerana pantun sanggup ku curi-curi mengikut jari.....apa tu....rasa nak menangis ada juga, kerana pantun ku sanggup terima.. Wahai sahabat aduhai teman, rakan berpantun jom habis-habisan....sila oo sila jangan segan...Ummi kembali menitip rangkapan.  Entri Ummi kali ini bertemakan AIRMATA...

Siapa yang tidak pernah menangis tandanya tiada punya perasaan, namun kalau asyik menangis dikatakan macam orang perempuan..tetapi tahukah kalian...airmata dan tangisan itu punya kelebihan....tak percaya sila buat rujukan....









Airmata humour... :D
Jom kita berpantun... :D


Suara kereta meredah pasir,
Terkena batu baling ke titi;
Antara airmata dan matair,
Yang mana satu paling bererti.

Ombak menyapa menepis alu,
Pasir rata di tepi daik;
Tidak mengapa tangis berpilu,
Airmata terapi terbaik.

Rumah pusaka dimakan ulat,
Habislah beranda retak sebelah;
Hikmah airmata bagaikan ubat,
Menangislah anda kerana ALLAH.

Mengapa bina di pinggir pantai,
Andai terasa angin yang sejuk;
Apa guna airmata berderai,
Andai tiada orang memujuk.

Lada dihiris diperahnya asam,
Sekati petola dicampurkan kelapa;
Airmata menangis lumrahnya alam,
Lelaki pula dikatakan apa.

Tiada angin minta diampai,
Halau merpati redah ke Jawa;
Mana mungkin airmata berderai,
Kalau hati sudah ketawa.

Kutip sampah merata semak,
Kelam hutan sedang dibakar;
Setitis tumpah airmata emak,
Sedalam lautan di Padang Mahsyar.

Kepala singa lima tarian,
Dibalut satin melutut girang;
Ada bunga nama pemberian,
Air Mata Pengantin disebut orang.

Teratak Marhanis hanyalah rumah,
Buat teduhan untuk berkawan;
Banyak menangis bukannya lemah,
Sekadar luahan memujuk rawan..

Hendak menyudu si itik nila,
Ular melata berjalan siang;
Tidak rindu detiknya bila,
Air mata takkan terbuang.

Tumbuh sireh melata-lata,
Pinang semayang hanya secerpa;
Menangis berkasih berairmata,
Berlinang dibuang kerananya apa.

Suara puitis irama syair,
Nada rendah seruling bambu;
Antara berjenis jenama air,
Airmata taubatlah paling ditunggu.

Atur bata di susur desa,
Habis aturnya selepas diredah;
Gugur airmata gugurlah dosa,
Menangis semahunya di atas sejadah.

Terlebih sudip rentung sebalang,
Kuah bendi dimasuk peria;
Bersedih nasib untung yang malang, 
Airmata menjadi pemujuk setia.

Kalau tercucuk main kerosang,
Ubat lemuju jangan diminta;
Walau buruk kain berusang,
Dapat menyapu si airmata.

Ombak menepis di lautan senja,
Dingin terasa basah di badan;
Hendak menangis teruskan saja,
Airmata jangan ditahan.

Buah manggis di takuk dahan,
Daun rimbun gugurnya ke bumi;
Usah menangis merajuk badan,
Mari berpantun bersama Ummi.

Angpau tiada mercun sejengkal,
Hendak dibakar di hari raya;
Kalau ada pantun yang janggal,
Usahlah gusar maafkan saya. =)


Adat menangis mestilah berair matanya, usah dibuat-buat...melainkan ada pelakonnya....airmata trajidi
menjadi memori...namun airmata keinsafanlah yang sebaik-baiknya....anda semua tentu pernah menangis, samada tangisan gembira atau vice versa....Allah itu Maha Bijaksana...diberi airmata buat hambanya buat menangis padanya ketika berdoa...anda sedang menangis ka...kalau asyik nangis saja...bengkak mata tak jadi kerja....ingatlah pada Allah Ta'ala sentiasa....sekian, salam manis secangkir madu buat semua...
Sampai jumpa lagi ya... =D



Kalam berpena...

UmmiAin


Thursday, February 14, 2013

Pantun Jiwang Orang Lama..

Salam hormat semanis gula gerimis hari...

Semoga para pembaca dan pemantun budiman sentiasa di dalam kasih sayang Allah swt...amin, dan ssangat bersemangat untuk berpantun dengan Ummi walaupun pantun sekerat atau dua kerat..seandainya sudi.. =)
kali ini entrinya santai dan menghiburkan, tentang JIWANG ORANG LAMA, haha, siapa kata orang lama tak pandai bercinta, malah lebih berpengalaman dan lebih manis-manis garam..katanya.  Kalau nak tahu, jiwang orang lama sungguh telus dan mulus, tapi tiada terus, tak seperti sesetengah orang muda yang di alam cinta...direct speaking and direct selling...haha, tudiaa....pantun Ummi kali ini hanya hiburan untuk dibaca, bukan niat untuk dituju pada sesiapa......jangan marah haa.. ( versi P. Ramlee ) =D

Jom kita berpantun....sama-sama kita turun, jangan malu dan jangan segan, bukan paksaan, tapi memang pantun kena dicuba-cubakan, tapi bukan cobaan ya, haha....dipersilakan rakan-rakan Ummi sekelian.... =D




Silau kejora malam sekata,
Terang purnama embun berderai;
Kalau bersuara dalam bercinta,
Orang lama-lama pun pandai. =)

Bawang dikupas direndam bihun,
Kelapa bersabut belahnya tahu;
Jiwang emas bersulam pantun,
Siapa disebut salahnya mahu.

Putih delima dibekal nyonya,
Jala dibawa ke pantai Tanjung;
Kasih lama mahal harganya,
Rela bersama sampai penghujung.

Tinjau merbah di tapak bendang;
Selisih bayang sekawan merpati;
Walau tak indah nampak dipandang,
Kasih dan sayang bauan sejati.

Ada keladi pangkalnya lima,
Menanti sukun entahnya gugur;
Cinta abadi kekalnya lama,
Berganti tahun kasihnya luhur.

Mengapa mata terasa ngilu,
Terang purnama memakai kanta;
Siapa kata tiada cemburu,
Orang lama pandai bercinta.

Limau diangkat jualan bertahan,
Pesona kuini habis semua;
Walau bertongkat jalan perlahan,
Ke sana sini menangis berdua.

Sakitnya bahu terkenalah bisa,
Sekarang cuma ketar dan sejuk;
Hatinya tahu dan mudah terasa,
Orang lama sukar dipujuk.

Benang dibawa rungkai-rungkaikan,
Karang bersama putus terpaksa;
Tenang jiwa sampai-sampaikan,
Orang lama halus bahasa.

Kalau bersua setimbun tanduk,
Diikat selisih dibiarkan satu;
Walau tua walaupun busuk,
Ku pahat kasih bagaikan tatoo.

Ikan gelama dibungkus rapi,
Siput sedut geli disentuh;
Orang lama harus dihargai,
Patut diikut menjadi contoh.

Kebab sebelah sama mentimun,
Karipap lemak diumpil inti;
Silap dan salah hamba berpantun,
Harap tidak diambil hati.


Kepada orang lama tak ketinggalan yang setengah lama dan tak lupa juga buat orang muda yang Ummi hormati, yang budiman, pastikan anda tidak ketinggalan untuk berpantun dan terus berpantun..siapa kata orang lama tak ada jiwa, jiwang orang lama adalah jiwang pertama... Ummi pun rasa macam orang lama tapi..masih remaja purba...sama kan...haha, sekian, dariku untuk anda sekelian.  Ummi pasti ramai yang bijak berpantun jiwang orang lama...dipersilakan sekelian berpantun walaupun sekerat dua.  

Salam manis dari Ummi, yang cacat dan cela dariku dan yang terbaik dariNYA.....semoga terhibur ya.. =D



Kalam berpena...

UmmiAin

Monday, February 11, 2013

Pantun Terakhir..



Salam berpantun manis-manis bergaram, hamba kembali merindu dendam.....sudah perangat kari di kuali,
sudah hangat kini ku kembali... =

Adik-adik, tuan puan, kakak abang, kawan-kawan, usahlah malu dan jangan segan. Pantun bertema perkara TERAKHIR , jangan sangka pantun ku pantun terakhir, oh tak mungkinnn, haha, hanya tema yang harus difikir, sebut di bibir jari mengukir... perkara TERAKHIR ada berbagai macam, kalau disebut mungkin menjadi takut, takut segalanya akan berakhir...surat terakhir, anak terakhir, ayat terakhir...dan sebagainya lagi...fikirkan bakti terakhir yang kita berikan pada akhir hari, tanya sama hati....usah difikirkan lagi..




Pesan Rasulullah s.a.w buat umat baginda...

Mungkinkah ini sujud terakhir...

Bilakah kita akan melalui saat nafas terakhir...


Jom kita berpantun...teruskan.. ya...


Berdentam dentum suara mercun,
Hingar merata suara pun naik;
Assalamu'alaikum para pemantun,
Khabar berita semoganya baik..

Berbaju jubah berlipat santun,
Sopan dijaga bagaikan sufi,
Baru sekaranglah dapat berpantun,
Tuntutan keluarga jangan dinafi.

Sudah besar sibuah nangka,
Jatuh ke bumi dimakan khinzir;
Usah gusar usah bersangka,
Pantun Ummi bukan terakhir.

Lama menunggu surutnya bah,
Air berpasir terendam sagu;
Nama Sabtu disebutnya sudah,
Hari terakhir dalam seminggu,

Sila menari lagunya sarsa,
Sambil menyanyi mengukir pantun;
Bermula Januari pengetua masa,
Disember menanti diakhir tahun.

Roti jala kopinya secangkir,
Kari ayam sedap dimakan;
Di mana mula pastinya berakhir,
Memori bersulam tetap disimpan.

Hendak berzikir rasanya lesu,
Sama bermula sambil menolong;
Anak terakhir gelarannya Maksu,
Pertama pula dipanggil Pak Long.

Berkepul mendung sarat berair,
Masih menanti curahan hujan;
Sampul terkandung surat terakhir,
Kasih terhenti pertengahan jalan.

Tepi pinggir empat penjuru,
Sewa pengkalan membubu ikan;
Destinasi terakhir tempat dituju,
Membawa bekalan bertemu Tuhan.

Tanam delima dekat pesisir,
Mempelam berbuah ada sebabnya;
Malam pertama untuk yang terakhir,
Alam barzah betapa gelapnya.

Pak Uteh menyiang siakap laut,
Udang kertas selayang cangkir;
Kasih sayang tetap bertaut,
Hingga ke nafas yang terakhir.

Malam berpetir tunggu di taman,
Suluh siput dekat seplastik;
Salam terakhir lagu Sudirman,
Penuh bermaksud tersirat lirik.

Gelas besar kain dialas,
Nasi dimakan bercampur pasir;
Malas belajar main di kelas,
Kelak kedudukan dinombor terakhir.

Rasa rendang pedas dibibir,
Cengkih dicampur buah pelaga;
Wajah ku pandang kali terakhir,
Masih subur di jiwa raga.

Putera menyanyi si lagu bandung,
Duduklah ia menyembah puteri;
Dunia kini di akhir penhujung,
Eloklah jua muhasabah diri.

Timun sekepal sipucuk putat;
Mencari sukun di pasar Dungun;
Pantun janggal bersulam cacat,
Jari bersusun kemaafan ku pohon.



Sambil membaca pantun Ummi, persilakan dengan pantun anda yang indah-indah, nampaknya ramai yang memiliki bakat menyulam pantun =D, disamping itu marilah kita mengadun lagu nostalgia halwa telinga...sambil berpantun di teratak hamba yang tidak seberapa...terimakasih haruman kasturi buat rakan-rakan pemantun saudara saudari kerana selalu menghadirkan diri....terharu rasa di hati, sekalung bunga buat anda semua. Tanpa anda  Ummi bukanlah siapa-siapa.. sekian, salam teramat manis sibuah delima buat semua.... =D



Kalam berpena....

UmmiAin


Friday, February 8, 2013

Pantun Kalau Dah Jodoh...







Salam manis dalam hujan gerimis. Ummi menulis tersenyum habis....apa khabar tuan dan puan, semoga sihat dalam keceriaan, dalam mencari ilham berpantun, ramai yang dah bijak dan pandai mengadun...aduhai, sukanya tidak terkata, pantun kini semakin disuka....haa, tema kali ini untuk orang yang sedang mencari jodoh, yang belum berjodoh tapi masih malu-malu tak berani...apa ditunggu apa dinanti, sudah berhajat baiklah didekatkan.

Buat adik-adik yang sudah ada calon, sampai masa pasti berjodoh juga insyaAllah....rajin bersolat hajat dan istikharah, insyaAllah pasti petunjuk diberi Allah...haa, jangan tunggu lama-lama nanti mata buta kerana airmata...apapun bersiap sedialah and get yourself well prepared ( nak cakap omputeh dah ni..hehe ), dari segi mental dan fisikal..ya...buat adik-adik, yang bujang-bujang, orang-orang lama juga tak ketinggalan...

Senyum selalu...na :D

Jom kita berpantun... apa ditunggu apa dinanti, kalau lama-lama diri sendiri yang rugi..jangan marah na.. :D


Hodoh bukan sebarang hodoh,
Hodoh berilmu segan memberi;
Jodoh bukan sebarang jodoh,
Jodoh bertemu dengan tuan puteri.

Subuh ke masjid hendak mengazan,
Memakai jubah merah warnanya;
Jodoh tercatit qada’ dan ketentuan,
Bersyukur sembah pasrah kepadaNya.

Samarahan Sibu sudahpun maju,
Jarang jua mahunya menghala;
Pilihan ibu pasrah dan setuju,
Orang tua tahunya segala.

Senang kukurnya sebiji kelapa,
Seringgit kerang sekati santan;
Meminang ukurnya ilmu di dada,
Duit kurang cari perlahan-lahan.

Makan pinang berlapik sirih,
Kelat sedikit tepi rekahan;
Bukan senang merisik kasih,
Kalau duit jadi taruhan.

Runtun Pak Tua kerana sejuk,
Lelah mencari ularnya sawa;
Mohon doa minta petunjuk,
Allah beri sesuainya jiwa.

Basah baju pergi berenang,
Biar nanti mahu berjumpa;
Resah ibu keluar meminang,
Debar hati tak tahu siapa.

Walau jauh di hutan sana,
Berhari-hari menunggu si dia;
Kalau jodoh ,takkan kemana,
Cari tak cari ketemu jua.

Sudu selasih mulut menganga,
Selera ulaman balun berpinggan;
Merindu kasih bertaut sang bunga,
Dara idaman calun harapan.

Tercucuk mata kelam sepetang,
Menyandang raga ada durian;
Pucuk dicita, ulam mendatang,
Bertandang juga teruna impian.

Tadah air curahan timba,
Bubuh ramuan dengan bancuhan;
Sudah ditakdir akan terjumpa,
Jodoh pertemuan ditangan Tuhan,

Belum tumbang helang terbangan,
Helang terbangan mati berangan;
Kuntum kembang hilang ditangan,
Hilang ditangan dihati jangan

Tumpang sembunyi berhati-hati,
Gelap berteduh berminggu-minggu;
Kompang berbunyi di dalam hati,
Mengharap jodoh lama menunggu.

Walau dicucuh api memercik,
Padam juga tiada nyalanya,
Kalau dah jodoh beristeri cantik,
Di dalam redha apa adanya.

Kerbau berteduh di tepi taman,
Mati tercekik kerana tertelan;
Walau hodoh dihiasi iman,
Pasti cantik di matanya Tuhan.

Batik Ipoh di pekan jualan,
Beli nanti mesti dipakai;
Cantik hodoh bukan persoalan,
Budi pekerti menjadi sampai.


Kompang dah berbunyi tu..tapi dalam alam mimpi, moga-moga mimpi menjadi. Kepada orang-orang bujang, dan yang ingin membina masjid, penuhkan dadamu dengan ilmu dan niat keikhlasanmu barulah membuka hajat berunding dekat...insyaAllah kalau dah jodoh takkan ke mana-mana.  Pokoknya jangan tunggu lama-lama kalau dah bersedia...mula 1..2...3..  Sekian sahaja warkah pantun secebis sutera dari Ummi.. seandai jariku sakit dalam lembaran yang beberapa hari berselang...maaf berjuraian hujan, jangan mara na.. salam manis
dari Ummi. =D

Makan ketumbar baru diambil,
Paku pakis emak masakkan;
Bukan pakar bukan pula ahlil,
Pantunku secebis berlemak santan.


Kalam berpena...

UmmiAin


Tuesday, February 5, 2013

Pantun Sayang Si Buta...


Salam hormat dan salam bahagia dalam kecintaan buat rakan-rakan, adik-adik pemantun, tuan-tuan dan puan-puan budiman dan yang seniman....tanya sama hati tepuklah dada tanya pula pada selera...kalau mata tak dapat mencari bukan bermakna buta, tapi tanyalah hati anda...kali ini pantun berkisar tentang tajuk BUTA......sayangnya sibuta berjalan tongkat, walau lambat namun hatinya kedapatan dalam kegelapan...tepuk tangan tanya iman,  dalam kategori mana kita..

Hendak diceritakan tentang episod kali ini, buta ada berbagai kategorinya, ada BUTA MATA yang tak pandai melihat dan mentafsirkan, MATA BUTA pula mata yang tak boleh melihat samada sejak lahir atau kemalangan, BUTA TULI, buta dan tuli pula, BUTA HATI, hati yang tidak nampak akan perkara-perkara baik dan sebaliknya, CINA BUTA, haha, bukan Cina yang buta tapi...faham-faham saja, CEMBURU BUTA pun ada, yang ni merbahaya, MEMBABI BUTA....ni lagi satu, maksudnya membuat kerja sambil melulu tanpa berfikir panjang terlebih dahulu, dan juga haha, BUTA SINGH, pada orangnya, cuba anda sebut, kelakar pun ada....=D


Betul ke..

Buta sejarah...ada juga

Mere nam kia he...Mr Buta Singh...apa ada pada nama =D

Kudis buta..

Buta hati...

Kelapa pun buta...


Orang buta...

Buta warnakah...
Oscar...si kucing buta

Caakkk...!  Cantik nya, jangan pura-pura buta naa...huhu

Jom kita berpantun, sambil membaca mendengar lagu, jangan pula dibutakan telinga, dengar-dengarkanlah lagu nostalgia lagenda, kalau dah bosan dengan lagunya, nanti Ummi akan tukar dengan lagu yang lebih lama, jangan lupa air lagunya sentiasa berbunga-bunga.....ya =D



Pagi redup pergi Penanti,
Pandu kereta meredah kota;
Hati yang hidup menjadi mati,
Kerana buta kedua belah mata.

Ada bendang tumbuhlah padi,
Halau merpati ke mana hala;
Buta pandang semula jadi,
Kalau hati bagaimana pula.

Burung unta bulunya kesat,
Kepak luka terkena duri;
Cemburu buta harus disiasat,
Kelak duka merana diri.

Terkena mata sedang terlena,
Lemah tenaga terasa di tekak;
Cina buta mengundang bencana,
Rumah tangga sentiasa berkocak.

Buah melata di dahan melentik,
Durian dan serawa akan dimakan;
Buta mata masihkan cantik,
Iman dan taqwa bahan solekan.

Jambu batu dimakan gagak,
Terkena bata di tepi ampaian;
Pilih menantu hendakkan segak,
Kenapa buta yang jadi nilaian.

Kereta banyak perkara kereta,
Kereta Persona siapa empunya,
Buta banyak perkara buta,
Buta warna apa ubatnya.

Mama menunggu seorang diri,
Duduk menonton Sayang Si Buta,
Menjelma rindu membilang hari,
Asyik mengelamun terbayang di mata.

Tiara nona berbatu permata,
Pesona ratu puteri Sabahan;
Antara cina dan cinta buta,
Yang mana satu jadi pilihan.

Mata En Maaruf terkena api,
Muka dibasah sampainya pedih;
Buta huruf jangan diketepi,
Jika diasah pandainya boleh.

Dicelup merah tepi sekata,
Labuci dikarang sentung berlipat,
Hidup usahlah membabi buta,
Dibenci orang tanggung akibat.

Batu bata dialih kemana,
Nampak semak jalan ke kuala;
Kelapa buta boleh diguna,
Kerana lemak bersantan pula.

Santun kebaya tiada kerosang,
Dipakai sekejap serikandi pekan;
Pantun saya ada terkurang,
Seandai silap sudi maafkan.

Buta yang paling buruk ialah buta hati. (HR. Asysyihaab)

Seandainya jariku buta, maka pantun tidak dapat ku serta...sebenarnya cerita 'buta' ni banyak kalau nak di bicarakan, macam-macam buta yang ada, kalau nak kata BUTA IT yang tak tahu buat tahu saja....baik, sampai di sini dulu Ummi berundur diri....kerana tuntutan keluarga sedang menanti....
Di lain kali Ummi kembali lagi ya, insyaAllah... Jika ada antara pantun Ummi yang sumbang dan janggal di mata anda, Ummi pohon maaf selebat hujan ... sekian, salam manis dari Ummi. =D


Kalam berpena....

UmmiAin


Sunday, February 3, 2013

Pantun Duit Oh Duit...


Assalamu'alaikum, salam sejahtera dan salam manis remaja purba buat rakan-rakan, haha, adik-adik pemantun, abang-abang yang budiman serta kakak-kakak yang rata-rata memang pandai menyulam pantun-pantun yang indah-indah...

Kali ini Ummi dengan 'gap' yang segenggam hari membawa anda ke tajuk tentang DUIT.....kerana duit hati pun tak senang, kalau berduit jahat pun jadinya baik....pada pendapat Ummi duit ada dua kepentingan, yang satu pentingnya duit untuk perbelanjaan kehidupan seharian, yang satu lagi umpama kuasa yang merangkul segalanya termasuk kasih sayang, kawan, pekerjaan dan kepentingan diri atau apa saja yang memerlukan duit...

Kalau tak ada duit jangan kawin, kalau berduit lebih eloklah bertanam ehsan dalam jiwa untuk bersedekah dan membantu orang yang susah....fikir-fikirkanlah ya..


Seandainya...

Bunga duit,,

Kalau nak tahu..nilah pokok duit-duit,..,,rasa macam nak petik pulakk... =D

Duit tumbuh dengan banyaknya di pokok...hehe


Jom kita berpantun....anda boleh, apa pun boleh... =D


Sakit pedih mengupas bawang,
Masak lasagna makan bercelup;
Duit pitih ongkos atau wang, 
Banyak mana pun tidakkan cukup. 

Minyak dicalit melecur kulit,
Kulit sakit terkena racun;
Banyak terselit bercampur sulit,
Duit di poket menjadi pohon.

Papan basah kerana tergenang, 
Salah perahu terbiar di paya; 
Nak simpan susah habisnya senang, 
Manalah mahu bertukar kaya. 

Pangkin sampan bertukar rakit, 
Jala serong tangan memerah; 
Semakin disimpan menjadi bukit, 
Bila menggunung jangan ditarah. 

Hentak papan bertimbun paku, 
Baja sekampit ditabur lebih;
Anak lapan bersusun bangku,
Belanja duit badan pun letih. 

Todak dan merlin menggegar joran,
Redup lautan menuju rembang;
Hendak kahwin bayar ansuran,
Cukup bulan saku berlubang. 

Hujan senja guruh di langit, 
Gerimis sedikit dekat seminggu, 
Sakan berbelanja tak ikut limit, 
Habis duit menongkat dagu.

Bunga rampai songketnya bandung,
Merah sedikit dekat luaran;
Hutang tak selesai poketnya kosong,
Carilah duit buat bayaran.

Kelapa sawit jangan dikait, 
Menjadi bumbung di sangkar alam; 
Tiada berduit badan pun sakit, 
Budi segunung bertukar segenggam.

Bukit Berapit jejak bertapa,
Bekal dibawa si pisang salai;
Duit sedikit tidak mengapa,
Asal jiwa senang memakai.

Anak serindit basah di guri,
Catuk petola merata-rata;
Duit seringgit susah dicari,
Inikan pula berjuta-juta.

Perahu pukal menuju haluan,
Kemudi rakit patah sampainya;
Mahu menyoal padamu tuan,
Budi dan duit samakah nilainya.

Harimau tersepit tulang rusuknya,
Sudah terbuka sekerat isinya;
Kalau berduit hilang buruknya,
Bila takada jahat sampainya.

Sakit sedikit sudah terbiasa,
Disengat keli alah bisanya;
Duit beringgit mungkinkah berkuasa,
Dapat membeli segala-galanya.

Siapa terkena sakit di mata,
Ubat lemuju dibubuh setitik;
Apa guna duit berjuta,
Andai budimu tidaklah cantik.

Suara pipit halus dan sedih,
Terbangnya sejengkal di pohon rimbun;
Ceritera duit ongkos dan pitih,
Andainya janggal mohon diampun.

Air kelodak serata pekan, 
Turun hujan di malam minggu;
Sindir tidak mengata pun bukan,
Pantun hiburan bersulam lagu.

Keladi birah direbus sedikit,
Dibuat rampai umpan tenggiri,
Berhati-hatilah mengurus duit,
Jangan sampai memakan diri,

Berkaki satu langkah kenari,
Kurus dada merah bercampur;
Rezeki ditentu Allah yang beri,
Harus redha pasrah bersyukur.

Begitulah cerita duit, wang, ongkos, pitih ataupun 'money'..dapatkah duit membeli kehidupan dunia...
katakanlah....DUIT SERIYAL berapa harganya.. =D oh..DUIT DI MANA KAU DUIT....DOLLAR pun dia jugak bukan, sekian buat kali ini...semoga terus menghiasi teratak ini dengan sulaman-sulaman pantun yang indah-indah......dipersilakan click perkataan yang berhuruf besar tuu....pasti mencuit hati... :D

Salam manis dari Ummi   =D



Kalam berpena...

UmmiAin