Tuesday, December 25, 2012

Pantun Orang Utagha ( Utara )


Salam bahagia dan salam hurmat...jom baca pantun sat...
Paih ( lepas ) tu kita pi lawat Kedah dan Penang tau...( Mahap naa..bukan pencemaran bahasa..:D )
Mengkalu ( kalau ) tak tau tempat dia..tengok peta.




Nindiaaa pantun...^^,


 Mari bersampan di tepi muara..
Tali kecapi dah ikat dah..
Dari Selatan nak pi Utara..
Naik keretapi singgah sat Kedah..

Terang sudah empat pusara..
Talkin dibekai ( bekal ) menuju barzah..
Orang Kedah loghat utara..
Rajin menjuai ( menjual ) dah maju dah..

Masa bertunang hanyalah sekejap..
Kerana merajuk putuih sat sat..
Laksa Penang punyalah sedap..
Pekena seperiuk teruih ( terus ) melekat..

Selendang indah bertema seroja..
Pelikat teruna perkasa seribu..
Penang dan Kedah kan sama ja..
Loghat utagha bahasa Melayu..

Anak cik Maimun mengena kebaya..
Mari berjalan ke Pekan Cyber..
Nak buat pantun lagu mana gaya..
Jari dok bentan pi tekan computer..

Dok terperonyok tanda terkenang..
Aduh dilanyak dengan kereta..
Pokok nyok ada di Pulau Pinang..
Tumbuh banyak di Padang Kota...

Pecah sendi melintang katei..( katil )
Basah dada berbau hapak..
Sawah padi bendang dipanggei..( panggil )
Di Kedah ada di Penang tak nampak..

Sakit kebaih ( kebas ) terlolong teresak..
Tangan adik terkatuk ( ketuk ) meja..
Mangkit ( bangun ) lekaih tolong masak..
Jangan asyik dok tang tu ja..

Suami bukan sebarang suami..
Pulang kebun sarat berangan..
Mami bukan sebarang mami..
Gelang bersusun sekerat lengan..

Sorang berenang kemain ceria..
Basah tola ( tuala ) mandi kat pantai..
Orang Penang bermain boria..
Kedah pula menari inai..


Tudiaa....bahasa oghang utagha, lagu tu la kira-kira ( lebih kurang ), Kedah campug Penang...amacam..buleh faham dakk, ada lagi dok mai....^^


Kalam berpena...

UmmiAin 


4 comments:

  1. aku tak reti bahasa orang utara ni
    huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam cikgu..saya lagila tak reti bahasa kelate ni... :D

      Delete
  2. Nak habaq mai sat na,.kat Penang pon dok da bendang na

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaka, cek saja ja melawak....memang ada bendang pun...tuan maghah kaa, nanti cepat tua, takpa bila-bila cek belanja....jom pekena nasi kandag mamak line clear naa...

      Terimakasih na singgah kat blog cek...gurau-gurau :D

      Delete

Salam hormat dari Ummi buat para pembaca dan pemantun yang Ummi sayangi tidak kira usia....

Jemputlah berpantun bersama Ummi dan sama-sama kita memartabatkan warisan nenek moyang zaman berzaman, namun setiap pantun anda hendaklah berkaitan dengan tema pantun yang sedia ada.....setiap pantun Ummi yang dipaparkan adalah hak cipta terpelihara dan sebarang hasrat untuk menciplak sebarang entri di sini hendaklah mendapat keizinan dari Ummi, semua pantun sumbangan anda akan Ummi ukirkan dibuku kenangan tanda penghargaan yang tidak berbelah bagi....terimakasih secawan kopi semanis madu buat anda yang telah menyumbangkan pantun yang amat berharga.... ^^

Santun cantik pasangan mempelai,
Menanti gugup mengadap mertua;
Pantun setitik sumbangan bernilai,
Pasti termaktub meresap dijiwa.... ^^

Turun perangkap menggagau jerat,
Petik kelapa memakai tangga;
Pantun berangkap walau dua kerat,
Tak cantik tak ngapa bernilai berharga.... ^^